Helpen digitale middelen studenten met leren?

Studenten ervaren het leren over kwalitatieve onderzoeksmethoden vaak als dubbelzinnig en chaotisch, wat leidt tot een grotere angst om die methoden te bestuderen en een geringere waardering en onderwaardering ervan. Onderzoek heeft echter aangetoond dat het zien van concrete voorbeelden van analyse in actie, en meer mogelijkheden om te oefenen met kwalitatieve analyse, het vertrouwen van studenten in hun eigen analysevaardigheden kan vergroten, terwijl het ook licht werpt op het soort kennis en vaardigheid dat kwalitatieve analyses vereisen. Digitale materialen kunnen dergelijke ruimtes voor leren door doen bieden - maar hoe verhouden studenten zich daartoe?

Bij ESHCC hebben dr. Delia Dumitrica en dr. Naomi Oosterman een set van acht digitale leerobjecten ontworpen, ontwikkeld en geïmplementeerd voor de meest voorkomende methoden van kwalitatieve analyse in de sociale en geesteswetenschappen. Onlangs zijn Delia en Naomi begonnen met het onderzoeken van perspectieven en ervaringen over de leerwaarde van deze digitale materialen.

Na verschillende focusgroepen te hebben gehouden, suggereren de voorlopige bevindingen dat studenten overweldigend positief zijn over het nut van dergelijke digitale materialen in hun studieprogramma's. De stapsgewijze opbouw van de digitale leerobjecten - door studenten te begeleiden van het leren van een paar belangrijke analyse-instrumenten naar het toepassen ervan - leek bijzonder lonend. Zoals een student het materiaal als nuttig ervaart: "neemt je echt mee vanaf het meest eenvoudige deel en bouwt het dan langzaam op ... het was heel nuttig, alsof het je effectief begeleidde."

Een andere student zei over het nut van de praktische voorbeelden: "Ik vond het fijn dat er verschillende voorbeelden en oefeningen waren die je kon doen. Deze waren erg goed en hielpen me de methoden beter te begrijpen."

In het algemeen suggereren de eerste resultaten dat de structuur en de inhoud van het digitale materiaal met succes een positieve leercontext hebben gecreëerd. Ook de combinatie van tekst en video werd zeer gewaardeerd, omdat de studenten vonden dat de afwisseling hen bij het digitale materiaal betrokken hield.

Onderzoeker

Ga naar de project website om meer te weten te komen over dit digitale middel.