Het verleden naspelen: wat komt daarbij kijken?

De populariteit van het naspelen van historische gebeurtenissen, zogenoemde reenactments, is enorm. Afgelopen weekend kwamen ruim 30.000 mensen af op de Slag bij Vlaardingen, over de nederlaag van de Duitse keizer tegen het veel kleinere leger van West-Friese graaf Dirk III. Maar hoe gaan reenactors om met gevoelige geschiedenissen, en waarom worden er zelfs genocides als onderwerp gekozen? Daarover gaat het Symposium ‘Reenacting Sensitive Pasts’ vrijdag 22 juni 2018 op de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Reenactments gaan vaak over heroïsche gebeurtenissen: veldslagen, bevrijdingen, ontzettingen, maar ook over vorstenhuizen en legereenheden. Ze staan  op het programma musea, toeristische trekpleisters of evenementen, en zijn meer dan alleen vermaak of een toneelstukje: het verleden wordt betekenisvol gemaakt in het heden.

Betekenis

Dat verloopt doorgaans zonder veel problemen als iedereen het eens is over die betekenis. Tijdens het symposium, georganiseerd door Center for Historical Culture, staat de vraag centraal wat er gebeurt als dit niet het geval is. Hoe gaan reenactors om met gevoelige geschiedenissen of geschiedenis van grootschalig geweld zoals WOII en de Holocaust?

Dilemma’s

Veel aandacht is er voor de geschiedenis van het dagelijks leven, maar soms lijkt het alsof het leed van dat historische leven uit de reenactments verdwenen is. Reenactors komen voor dilemma’s te staan: hoe breng je de sfeer van de schuilkelders tijdens luchtbombardementen tot leven? Welke rol speelt de schaduwzijde van de geschiedenis in historische reenactments? En hoe om te gaan met de historische trauma’s die dergelijke reenactments naar boven brengen?

Home Front

Bill Niven (Nottingham Trent University) bespreekt in zijn lezing  reenactments van de Tweede Wereldoorlog in het Verenigd Koninkrijk. Hoewel gevechtshandelingen en het ‘Home Front’ centraal staan, zijn niet alle aspecten van deze reenactments even heroïsch.

Genocide

Vanessa Agnew (Universität Duisburg-Essen) gaat in op het opmerkelijke gegeven dat kunstenaars, performers en reenactors in toenemende mate ook genocide als onderwerp van reenactment kiezen. Gaat het hier om een verwatering van de normen met betrekking tot de representatie van het verleden, of om het verkennen van nieuwe mogelijkheden om met historische trauma’s om te gaan?

Promotieonderzoek

Siri Driessen en Lise Zurné presenteren hun promotieonderzoek naar historische reenactments voor het Research Excellence Initiative Project 'War! Popular Culture and European Heritage of Major Armed Conflicts'.

Titel: Symposium ‘Reenacting Sensitive Pasts’
Datum: Vrijdag 22 juni
Tijd: 13:00-17:00u
Locatie: Erasmus Universiteit Rotterdam, Campus Woudestein, Mandeville Building T3-02

Aanmelden: dr. Robbert-Jan Adriaansen, adriaansen@eshcc.eur.nl.

Toegang gratis, voertaal is Engels.