Jacco van Sterkenburg bij NPO Radio 1 over online racisme in het voetbal

Voetbal op voetbalveld

De Britten gaan online racisme voortaan bestraffen met stadionverboden tot wel 10 jaar lang. Prof.dr. Jacco van Sterkenburg, bijzonder hoogleraar bij de Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC), was onlangs te gast bij NPO Radio 1 om hierover een aantal vragen te beantwoorden.

“Vanaf dat moment kan ook online discriminatie binnen het voetbal worden bestraft en die straf is dan 3 tot maximaal 10 jaar geen wedstrijden bezoeken,” vertelt Jacco over de wet in wording. Dat stadionverboden nu pas worden toegepast op online racisme heeft volgens hem “te maken met het racisme in de finale van het Europees kampioenschap voetbal, waardoor er heel veel aandacht kwam voor online racisme tegenover een aantal zwarte Engelse spelers.”

Nederland laat nog wel wat te wensen over wat betreft het aanpakken van online racisme. “Binnen het voetbal is er eigenlijk nog relatief weinig aandacht voor. Het probleem in Nederland is dat we er gewoon niet zo goed zicht op hebben,” aldus Jacco.

Een dergelijke wetgeving blijft volgens Jacco uiteindelijk een vorm van symptoombestrijding: “om de voedingsbodem weg te nemen, zou je veel meer racisme bespreekbaar moeten maken in de samenleving en ook in het voetbal. Maar dat is echt een proces van lange adem en vraagt continue aandacht.”

“De KNVB is bezig met online racisme, maar het staat nog best wel in de kinderschoenen als je het vergelijkt met Engeland,” concludeert Jacco. Het duurt volgens hem nog wel even voordat hier zo’n wetsvoorstel wordt ingediend, “maar om een norm te stellen zou dat wel iets zijn waarover je echt serieus moet gaan nadenken.”

Onderzoeker

Luister het volledige interview met Jacco op NPO Radio 1.