Kan crowdfunding ons een andere blik op financiering in de kunst geven?

Een workshop over crowdfunding voor muzikanten
Crowdfunding workshop
Jet Schaap Enterman

Kan crowdfunding ons een andere blik op financiering in de kunst geven? Op 10 mei stond deze vraag centraal in een workshop ontwikkeld voor muzikanten. Deze vond plaats in het Batavierhuis in Rotterdam, een makerspace en huis voor talentontwikkeling in de muziek. De workshop was een gezamenlijke organisatie van voordekunst en de Erasmus Universiteit Rotterdam, met steun van Instituut Gak. Carolina dalla Chiesa (Erasmus School of History, Culture and Communication) en Lisanne Brouwer deelden hun expertise.

Crowdfunding in de cultuursector wordt populairder in Nederland. Platforms zoals voordekunst worden steeds meer gebruikt. Op deze platforms kunnen kunstenaars hun projecten delen en geld ervoor inzamelen. Via de platforms kan het publiek doneren aan het doel en mogelijke extra's krijgen, zoals exclusieve content of merchandise. Het karakter van crowdfunding is ‘democratisch’ omdat het publiek betrokken is bij de financiering van artistieke creatie. Het is gebaseerd op een gemeenschap en kan een hulpmiddel zijn voor het vormen en uitbreiden ervan, omdat crowdfunding nieuwe geïnteresseerden in contact kan brengen met iemands kunst of creaties. Kunstenaars zien hun onafhankelijkheid gewaarborgd, omdat instellingen en overheidsfondsen omzeil worden.

Met een lange lijst van voordelen is het belangrijk dat kunstenaars op de hoogte zijn van crowdfunding en de do's en don'ts, zodat ze het eventueel kunnen integreren in hun eigen praktijk. Om die reden werkten de Erasmus Universiteit Rotterdam, het Batavierhuis en voordekunst samen een ​​workshop over crowdfunding voor muzikanten uit. De bedoeling van de workshop was om het academisch onderzoek naar crowdfunding te vertalen naar een praktische toepassing voor muzikanten en zo die informatie toegankelijker te maken.

De workshop trok verschillende muzikanten aan met verschillende niveaus van ervaring met crowdfunding. De deelnemers waren geïnteresseerd omdat ze de ambitie hadden om iets te maken (zoals een album) waarbij ze crowdfunding als een optie verkenden.

Hiervoor leverde de workshop concrete en heldere informatie op. De workshop begon met het definiëren van crowdfunding, en presenteerde statistieken over de gebruikers en resultaten van crowdfunding. Het onderwerp werd vervolgens verder verkend met casestudy's en een discussie. De deelnemers werden gevraagd om te brainstormen over hun eigen ideeën voor een toekomstig project en hoe ze zouden crowdfunden. Hiervoor werden praktische tips gegeven, zoals bijvoorbeeld het project relateren aan een maatschappelijk doel, en momentum creëren tijdens de campagne.

Crowdfunding workshop
Jet Schaap Enterman

De workshop profiteerde van een open en eerlijke discussie. Ondanks de eerder positieve houding ten opzichte van crowdfunding, kwam één groot probleem naar voren. Sommige deelnemers voelden zich zeer onzeker bij het vragen van geld aan mensen die ze kennen. Het aanvragen van een subsidie heeft relatief een meer onpersoonlijk karakter. In de kunsten is ‘geld’ vaak een moeilijk onderwerp, omdat van kunstenaars wordt verwacht dat ze doen wat ze doen uit passie. In eventuele vervolgworkshops zal hier ongetwijfeld dieper op ingegaan worden.

Het proces van crowdfunding brengt enkele uitdagingen met zich mee. Een belangrijke heeft betrekking op de kosten van het promoten van de campagne. Voor een aantrekkelijke campagne wordt bijvoorbeeld vaak een video gemaakt waarin het project wordt getoond. Om het succespercentage van een campagne te vergroten, wordt ook verwacht dat de organisator de boodschap verspreidt onder familie, vrienden en kennissen en de campagne zelf in de gaten houdt. Het wordt aanbevolen om voorafgaand aan de campagne een aanwezigheid op sociale media te hebben, niet iedereen heeft. Tijdens de workshop bleek dat crowdfunding weliswaar veel voordelen heeft, maar niet de enige optie is voor muzikanten, en misschien ook niet altijd de beste keuze.

Dus, wat brengt de toekomst voor crowdfunding? Uit de workshop bleek dat muzikanten zeker interesse hebben in crowdfunding, maar ook twijfels. Tijdens workshops zoals die in het Batavierhuis kunnen deze interesses en bedenkingen het onderwerp worden van een diepgaande discussie, zodat muzikanten weloverwogen keuzes kunnen maken over hun financieringsmogelijkheden. Zelfs als crowdfunding niet altijd de beste optie is, biedt het een groot potentieel en voordelen voor muzikanten die crowdfunding kunnen en willen gebruiken voor hun projecten.

Auteur: Emma Dijkhuizen, Algemene Cultuurwetenschappen student aan de Erasmus Universiteit Rotterdam
Georganiseerd door Carolina dalla Chiesa, Lisanne Brouwer, Yosha Wijngaarden en Ellen Loots