Leren door het leven met de CultSense Pedagogische Toolkit

Balloons in the sky
CultSense pedagogical toolkit logo

Leren door het leven heen en het delen van deze lessen en ervaringen is waar de pedagogen van CultSense in geloven. Lénia Marques (ESHCC) heeft als medecoördinator en pedagoog bijgedragen aan de pedagogische toolkit van CultSense, die onlangs is gepubliceerd.

De toolkit, als onderdeel van het project CultSense - Sensitising Young Travellers for Local Cultures, stelt een leertraject voor over culturele sensitiviteit, met een focus op reizende contexten. Het werkt als een platform met meerdere ingangen voor verschillende aspecten van culturele gevoeligheid, van de conceptuele vorm ervan tot een meer pragmatische educatieve aanpak.  Met deze toolkit willen Lénia Marques en haar collega's leerkrachten van alle achtergronden een reeks instrumenten aanreiken die actief leren op het gebied van culturele gevoeligheid bevorderen.

CultSense werkt samen met de Erasmus Universiteit Rotterdam en andere universiteiten om bij te dragen aan cultuurgevoeliger en cultureel duurzamer reizen. CultSense richt zich op de problemen van verhoogde mobiliteitsdruk en spanningen en conflicten tussen de lokale bevolking en reizigers.

Leer meer op de CultSense website.

Onderzoeker