Meer begeleiding nodig van ouders bij mediagebruik

Peter Nikken

Veel ouders twijfelen eraan of hun kinderen wel goed met social media om kunnen gaan. Toch doen zij in de praktijk nauwelijks iets aan begeleiding van hun kroost op dit gebied. Dat blijkt uit een vandaag verschenen onderzoek naar mediagebruik onder kinderen tussen de 7 en 12 jaar. Peter Nikken is als hoogleraar bij Erasmus School of History, Culture and Communication betrokken bij dit onderzoek. Hij vertelt op Radio 1 dat kinderen al op heel jonge leeftijd allerlei apparaten gebruiken.

Zo’n drie uur per dag zijn kinderen bezig met video on demand, YouTube, TikTok en gamen. "Het is belangrijk dat je het er iedere dag met je kinderen over hebt om te horen wat ze meemaken op het internet en op die sociale mediaplatforms", stelt hij bij Stax&Toine.

Angst en vervelende beelden

Ouders schatten de mediavaardigheden van hun kinderen te rooskleurig in, zo bleek uit het onderzoek. Volgens ouders weten hun kinderen heel goed dat ze niet hun privé gegevens moeten weggeven, maar het kunnen onderscheiden van echt en onecht, hoe je omgaat met ruzies in de WhatsApp, dat weten kinderen nog niet zo goed. "Als ze onbegeleid op het internet zitten, kan het toch nogal eens misgaan. Ze kunnen schrikken en angstig worden van dingen als blootfoto’s of vervelende filmpjes. Daarom is het belangrijk dat je het als ouder goed bespreekt en in de gaten houdt."

Beluister het hele item hier.

prof. dr. Peter Nikken