Meer vrouwelijke muzikanten op festivalpodia dan ooit

Crowd dancing at concert
Festival performance

Vrouwen en Nederlandse artiesten grijpen de macht op de Nederlandse festivalpodia, stellen onderzoekers van de Erasmus Universiteit Rotterdam en Hogeschool Rotterdam in een onlangs verschenen rapport van POPLIVE. POPLIVE is een grootschalig onderzoeksproject naar livemuziek dat zich in 5 jaar ontplooide en nu tot een einde komt. Onderzoekers Martijn Mulder en Erik Hitters (Erasmus School of History, Culture and Communication) bespraken de afgelopen POPLIVE-jaren, en deelden een blik op de toekomst van podia en festivals tijdens een jaarlijks congres over de Nederlandse live-muziekscene.

Vrouwen in opmars

Vrouwelijke en Nederlandse artiesten zijn aan een sterke opmars bezig in het Nederlandse festivallandschap. Bij meer dan een derde (34%) van alle muziekoptredens op de festivals stond een vrouwelijke artiest op het podium en dat aandeel was nog nooit zo hoog: in 2016 was het nog 18%. Bij festivals Best Kept Secret, Motel Mozaique en Welcome to the Village bij meer dan de helft van de programmering een vrouwelijke artiest op het podium, en dat is voor het eerst.

“Froukje is de koningin van het festivalseizoen”, stelt POPLIVE. Zij stond op zes van de elf onderzochte festivals. Een record: in de andere onderzochte jaren stond geen enkele artiest op vijf of meer festivals geprogrammeerd.

Lees het artikel in de NRC over het POPLIVE onderzoek.

5 jaar POPLIVE

In samenwerking met de branchevereniging VNPF en concertorganisator Mojo, deden onderzoekers van de Erasmus Universiteit en Hogeschool Rotterdam vijf jaar lang onderzoek naar de live-muzieksector. Sinds 2017 verzamelde POPLIVE – op basis van onderzoek onder meer dan 35 VNPF-leden, meer dan 2000 concert- en festivalbezoekers en op basis van een database van bijna 300.000 optredens – een schat aan informatie over artiesten, concert- en festivalbezoekers, podia, festivals en beleid. Een unieke onderneming.

Voor een publiek van ruim 100 geïnteresseerden presenteerden Martijn Mulder en Erik Hitters (ESHCC) resultaten uit het POPLIVE onderzoek tijdens een jaarlijks congres over de Nederlandse live-muziekscene. Hun bevindingen onderstrepen het belang van de live beleving van de bezoeker, de veranderende rol van podia en festivals in steden, de gevolgen van festivalisering en het belang van vertrouwensrelaties in de populaire muzieksector. VNPF directeur Berend Schans en TivoliVredenburg directeur programmering Margriet van der Kraats discussieerden met het publiek over de toekomst van podia en festivals, over diversiteit, digitalisering en de maatschappelijke rol van podia voor populaire muziek.

Onderzoeker

Lees het artikel in de NRC over het POPLIVE onderzoek.
Lees het rapport van POPLIVE via hun website.