Rotterdam is 75 jaar sterker door strijd, maar waar komt die leus vandaan?

Erasmusbrug in Rotterdam
Karel Paul van der Mandele

Het is 75 jaar geleden dat de tekst 'Sterker door Strijd' werd toegevoegd aan het stadswapen van Rotterdam. RTV Rijnmond zocht uit waar die leus vandaan komt. Historicus Paul van de Laar geeft commentaar en het blijkt dat de leus wellicht bij Karel Paul van der Mandele vandaan komt, oprichter van de Nederlandsche Handels-Hoogeschool (NHH), voorloper van Erasmus Universiteit Rotterdam.

Tatoeages, t-shirts, wenskaarten. 'Sterker door Strijd' kom je in Rotterdam overal tegen. Ook in de Kuip. Zo prijkt het bijvoorbeeld op het enorme spandoek dat Feyenoordsupporters maken voor de bekerwedstrijd Feyenoord-Ajax in oktober 2015. Dit doek komt bij het kampioenschap van Feyenoord in mei 2017 aan het Shellgebouw te hangen.

Officieel toegekend door Koningin Wilhelmina

Koningin Wilhelmina heeft het de tekst aan Rotterdam toegekend in 1948. 'Sterker door strijd' is dus niet zomaar een door Rotterdammers gekozen spreuk. Het is officieel verbonden met de stad Rotterdam. De leus is op een witte band toegevoegd aan het stadswapen van de stad. Hoogleraar Stadsgeschiedenis Paul van de Laar zegt dat de koningin dit niet zelf heeft verzonnen: "Mijn interpretatie is dat het is ingestoken vanuit Rotterdam. Misschien iemand uit het verzet? Mensen moesten worden meegetrokken in het verhaal van een stad die verloren was en weer opgebouwd werd."

Karel Paul van der Mandele met Koningin Juliana
Van der Mandele met Koningin Juliana

Komt het bij K.P. van der Mandele vandaan?

Wellicht dat de tekst is ingefluisterd door Karel Paul van der Mandele, een zeer invloedrijke bankier die oprichter was van de Nederlandsche Handels-Hoogeschool (NHH), die later als Nederlandse Economische Hogeschool [NEH] opging in Erasmus Universiteit Rotterdam. "Een portret uit 1940 van de invloedrijke Rotterdammer K.P. van der Mandele verraadt misschien wel de herkomst. Op de lijst ervan staat 'Vulnere Fortior', wat 'sterker door een wond' betekent", vertelt Rob Noordhoek van Museum Rotterdam.

"Het verschil tussen 'sterker door een wond' en 'sterker door strijd' is subtiel", zegt Noordhoek over de tekst op een plaatje op de lijst van het portret van Van der Mandele. "Minder stoer, maar misschien wel correcter. De kracht van het zwaar getroffen Rotterdam zit immers in de veerkracht van de Rotterdammers."

Van der Mandele is vanaf 1947 kamerheer in buitengewone dienst van koningin Wilhelmina. "Een link is dus goed mogelijk", schat Noordhoek in. Het schilderij hangt momenteel in het Schielandshuis in Rotterdam.

Lees het gehele artikel op Rijnmond.nl.