Rotterdamse opHEF verklaard

De Hefbrug (1932)
De iconische brug De Hef in Rotterdam, vanaf het water gezien
Jonathan van Rijn

Het zal de meeste Rotterdammers niet ontgaan zijn: Het bericht dat de iconische brug 'De Hef' gedemonteerd moet worden om ruimte te bieden aan het zeiljacht van multimiljonair Jeff Bezos zorgt voor onrust in de havenstad.

Van protestacties op Facebook tot talloze memes: het tijdelijk verwijderen van een deel van de zo geliefde brug maakt nogal wat los bij 'de gewone Rotterdammer'. Twee EUR-wetenschappers vertellen in AD / Rotterdams Dagblad hoe het komt dat de Rotterdammers zo boos zijn.

Prof.dr. Paul van de Laar, stadshistoricus, Erasmus School of History, Culture and Communication: "Soms vraag ik mezelf af of we nog wel de regie hebben in onze eigen stad. Als het om geld gaat, dan lijkt alles mogelijk."

Dr. Petra de Jong, gedragswetenschapper Erasmus School of Social and Behavioural Sciences: "Rotterdammers zijn apetrots op de iconische plekken in de stad. Vooral op objecten die het bombardement in mei 1940 hebben overleefd. Als je daar aan komt, dan kom je aan hen."

Onderzoeker
Dr. Petra de Jong