Sociale media en sport als plekken om erbij te horen en als podium voor dominante discussies over gender en etniciteit onder adolescenten

Erasmus Universiteit en Universiteit van Vic beloond met een subsidie van € 10.000
Campus Woudestein
Alexander Santos Lima

Sportevenementen zoals voetbal- of basketbalwedstrijden kunnen de sociale en nationale cohesie versterken door gevoelens van saamhorigheid en verbondenheid aan te wakkeren. Aan de andere kant is aangetoond dat het publiek uitsluitingsstereotypen over geslacht of etniciteit reproduceert wanneer ze over hun favoriete atleten praten of commentaar geven op een wedstrijd. Een belangrijke ruimte voor de reproductie van dergelijke ideeën zijn sociale media, die een platform bieden voor hun gebruikers, vooral jonge tieners, om hun eigen inhoud te delen, maar ook om inhoud van anderen te consumeren en ermee te interageren.

Tegen deze achtergrond wordt het interessant om te onderzoeken welke rol sportidolen spelen in de constructie van saamhorigheid onder jonge tieners en tegelijkertijd te onderzoeken hoe, in hun beschrijvingen van hun sportidolen, stereotypen over gender en etniciteit worden gebruikt. Om dit te onderzoeken heeft Carmen Longas een vergelijkend onderzoeksproject opgezet dat tot doel heeft de verbanden tussen sportidolen, dominante discoursen over gender en etniciteit en saamhorigheid te onderzoeken onder een groep jonge tieners in Vic (Spanje) en Rotterdam. Het uiteindelijke doel van het onderzoeksproject is om op basis van de verzamelde gegevens een workshop kritische mediageletterdheid te ontwikkelen die zal worden aangeboden aan scholen in beide landen.

De Catalaanse overheid en het Institut Català de la Pau (ICIP) hebben de Erasmus Universiteit en de Universiteit van Vic (Spanje) een subsidie van € 10.000 toegekend om dit onderzoeksidee te onderzoeken. Jacco van Sterkenburg en Carmen Longas zullen het onderzoek in Nederland leiden en Xavier Ginesta zal het onderzoeksproject in Spanje leiden.

Onderzoeker