Tina van der Vlies en Bowen Ran aanwezig bij de Theory of History Conferentie in Beijing

BNU campus

Tina van der Vlies presenteerde tijdens de internationale rondetafelconferentie met als thema 'Westers en Chinees Historisch Bewustzijn', waarbij Bowen Ran optrad als moderator van deze rondetafel. Deze rol paste bij zijn andere inspanningen om intellectuele uitwisselingen tussen de Sinofone academische wereld en het Westen mogelijk te maken.

De 2023 Internationale Conferentie over de Theorie van Geschiedenis en Historiografie in Beijing, China, werd georganiseerd om wetenschappelijke uitwisseling te bewerkstelligen en om in te gaan op de nieuwste ontwikkelingen en geavanceerde theorieën op het gebied van zowel de Chinese als de Westerse historiografie.

Op 15 december was dr. Tina van der Vlies uitgenodigd om op afstand een presentatie te geven bij de internationale rondetafel met als onderwerp 'Western and Chinese Historical Consciousness', in lijn met haar recent gepubliceerde boek Echoing Events en haar NWO Rubicon onderzoeksproject "Why School History Matters" (University of Cambridge). Haar presentatie getiteld 'Historical Consciousness and Cultural Constructions of Time' onderzocht de verhalende constructies van tijd in geschiedenisboeken en hun invloed op de vorming van het wereldbeeld van individuen. Door verschillende historische gebeurtenissen met elkaar te verbinden via terugkerende historische analogieën, kunnen verhalende plots traditionele historische grenzen overschrijden en zowel interpretaties van het verleden als percepties van het heden en de toekomst beïnvloeden.

Andere deelnemers waren Prof. Dr. Dominic Sachsenmaier van de Universiteit van Göttingen ('National and Transnational History in Europe. The Public Contexts of Academic Debates'), Dr. Xin Fan van de Universiteit van Cambridge ('The World as Historical Analogy'), en Dr. Kenan van de Mieroop van de Universiteit Leiden ('Time is money: commodity fetishism and linear historical time').

De rondetafel werd gemodereerd door Bowen Ran. Als promovendus onderzoekt hij de configuratie van historische afstand in politiek geëngageerde Engelstalige geschiedschrijving van 1960 tot 1990 aan de hand van het historische verhaal van drie historici: Howard Zinn (1922-2010), E.P. Thompson (1924-1993) en Natalie Zemon Davis (1928-2023). Hij werkt ook als freelance academisch vertaler en heeft talloze boeken, artikelen en video's naar het Chinees vertaald.

De conferentie werd georganiseerd door het Center for Studies of Historical Theory & Historiography verbonden aan de School of History, Beijing Normal University.