Tina van der Vlies over het dekoloniseren van het geschiedenisonderwijs

Tina van der Vlies bij schoolboeken

Het online platform De Correspondent en de Belgische historicus David Van Reybrouck nodigden Tina van der Vlies uit om mee te werken aan de eerste podcast-aflevering over Revolusi.

Van Reybrouck gaan in zijn nieuwe boek Revolusi in op de geschiedenis van Indonesië en Nederlands-Indië. Een belangrijke vraag die tijdens de serie podcasts centraal staat is: Hoe moeten we ons deze geschiedenis herinneren? Van der Vlies noemde wijdverspreide collectieve herinneringen in Nederlandse geschiedenisschoolboeken. Ook ging ze in op het framing proces en reflecteerde ze op bredere debatten over geschiedenisonderwijs in Nederland en andere landen. Terwijl verschillende landen te maken hebben met een opleving van nationale geschiedverhalen in het onderwijs, hebben de Black Lives Matter protesten een extra stimulans gegeven aan het debat over ‘decolonising the history curriculum’.

Daarom schreef Tina van der Vlies ook een artikel voor de website van EuroClio, de Europese Vereniging van Geschiedenisonderwijzers. In ‘Decolonising the History Curriculum: Considering National Narratives from a Global Perspective’ laat ze zien dat sommige ‘unieke’ nationale geschiedverhalen van voormalige koloniale grootmachten opvallende overeenkomsten vertonen. Ze is ervan overtuigd dat een beter begrip van nationale geschiedverhalen en hun onderliggende verhaalstructuren werkelijk kan bijdragen aan het dekoloniseren van het geschiedenisonderwijs.