Twaalf EUR-onderzoekers ontvangen XS-subsidie vanuit NWO

Vlaggen van alle faculteiten op de campus.

Van stress bij ouders van te vroeg geboren baby’s verminderen, tot het stimuleren van duurzame eetkeuzes. Twaalf EUR-wetenschappers ontvangen een XS-subsidie voor hun onderzoeksproject. De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) reikt de prijzen uit.

De NWO Open Competitie SGW is bedoeld voor vrij, nieuwsgierigheid gedreven onderzoek. Binnen deze regeling biedt de XS-subsidie onderzoekers de mogelijkheid om een vernieuwend en risicovol onderzoeksidee in korte tijd te verkennen. De subsidie bedraagt maximaal 50.000 euro per project en heeft een looptijd van maximaal twaalf maanden. De toegekende projecten dragen bij aan de verdere ontwikkeling van wetenschappelijke kennis binnen de sociale en geesteswetenschappen en aanverwante disciplines. 

De twaalf onderzoeksprojecten:

Erasmus MC

Dit project richt zich op een structureel blinde vlek in de gezondheidszorg voor vrouwen. Menstruatiebloed bevat waardevolle diagnostische informatie, maar wordt nauwelijks benut vanwege hardnekkige sociale stigma’s en gevoelens van schaamte en walging. Door middel van experimenten, enquêtes en co-design sessies onderzoekt dit onderzoek hoe deze zogeheten 'ick factor' reacties op menstruatiebloed beïnvloedt. Het project legt daarmee de basis voor toekomstig diagnostisch onderzoek én draagt bij aan bredere discussies over gendergelijkheid in de zorg.

Ouders van te vroeg geboren baby’s ervaren vaak extreme stress, met name rond overplaatsingen tussen ziekenhuizen. Dit project onderzoekt of een voorbereidende virtual reality-interventie deze stress kan verminderen. Door ouders via VR vooraf kennis te laten maken met de nieuwe omgeving, beoogt het onderzoek angst, posttraumatische stress en verstoring van de ouder-kindrelatie te beperken. De resultaten kunnen direct bijdragen aan mensgerichtere zorgpraktijken op neonatale intensive care afdelingen.

Erasmus School of Economics

Plaatsingsbeslissingen in het voortgezet onderwijs hebben grote gevolgen voor de onderwijskansen van leerlingen, maar blijken regelmatig onnauwkeurig. Dit project onderzoekt of transparante algoritmes, getraind op Nederlandse onderwijsdata, kunnen helpen om deze beslissingen te verbeteren. Door algoritmische voorspellingen te vergelijken met feitelijke schooladviezen brengt het onderzoek systematische misplaatsingen en ongelijkheden in kaart, met als doel eerlijkere en effectievere onderwijskeuzes te ondersteunen.

De Europese Unie wil defensie-uitgaven meer binnen Europa houden, maar dit kan onbedoeld leiden tot nationale voorkeuren die interne samenwerking ondermijnen. Dit project analyseert grootschalige aankoopdata om te onderzoeken of lidstaten, onder invloed van veiligheidsschokken en beleid, vooral eigen bedrijven bevoordelen boven andere EU-leveranciers. De resultaten zijn direct relevant voor de evaluatie van Europees defensiebeleid en de toekomst van Europese strategische autonomie.

Dit onderzoek legt bloot hoe emotionele uitingen in onderhandelingen verschillend worden beoordeeld afhankelijk van gender. Hoewel boosheid strategisch kan werken, blijkt dat vrouwen hiervoor structureel worden 'gestraft'. Via gecontroleerde experimenten analyseert het project hoe deze dubbele standaard doorwerkt in overtuigingen, voorkeuren en onderhandelingsuitkomsten, en wat dit betekent voor bredere vraagstukken zoals de genderloonkloof.
 

Veel mensen blijven weg van de aandelenmarkt, niet alleen vanwege risico’s, maar ook door morele en reputatie-overwegingen. Dit project onderzoekt of maatschappelijk verantwoord beleggen deze drempels kan verlagen. Door experimenteel te analyseren hoe zichtbare ethische signalen investeringsgedrag beïnvloeden, levert het onderzoek inzichten op voor beleidsmakers en financiële instellingen die inclusiever en verantwoordelijk beleggen willen stimuleren.

Rotterdam School of Management, Erasmus University

Dit onderzoek vertrekt vanuit een vernieuwend perspectief op ADHD op de werkvloer. In plaats van beperkingen centraal te stellen, onderzoekt het project of een ‘growth mindset’-interventie mensen met ADHD kan helpen hun zelfregulatie te versterken. Met behulp van een AI-gestuurde smartphone-interventie wordt getest of training en positieve zelfovertuiging kunnen leiden tot betere werkprestaties en mentaal welzijn, met bijzondere relevantie voor ondernemers en kennisintensieve sectoren.

Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Angstklachten komen veel voor onder jongeren en kunnen schoolprestaties en welzijn ernstig beïnvloeden. Dit project richt zich op het vroegtijdig herkennen en aanpakken van angst, voordat deze klinisch wordt. Door veerkrachtfactoren te onderzoeken en jongeren actief te betrekken bij het ontwikkelen van ondersteuningsstrategieën, beoogt het onderzoek praktische handvatten te bieden voor ouders, docenten en scholen om angst beter hanteerbaar te maken.

Erasmus School of History, Culture and Communication

Duurzame eetkeuzes worden vaak belemmerd door praktische barrières zoals tijd, prijs en gewoonten. Dit project ontwikkelt ultrakorte, op maat gemaakte boodschappen die inspelen op die specifieke drempels. Met behulp van machine learning en experimentele tests onderzoekt het project welke communicatiestrategieën effectief zijn in het stimuleren van plantaardige voedselkeuzes, met directe toepasbaarheid voor publiekscampagnes en voedselbeleid.

Erasmus University College

Spreekangst vormt voor veel studenten een serieuze belemmering in hun studie en loopbaan. Dit project onderzoekt de fysiologische processen die optreden bij het gebruik van virtual reality als therapie tegen spreekangst. Door VR te combineren met biologische metingen brengt het onderzoek in kaart hoe angst vermindert en welke mechanismen daarbij een rol spelen, met als doel de inzet van VR in mentale zorg beter te onderbouwen.

International Institute of Social Studies

Dit project onderzoekt hoe rechtvaardigheid in de praktijk vorm krijgt voor overlevenden van seksueel en gendergerelateerd geweld in Kenia. Door institutionele structuren in kaart te brengen en de ervaringen van overlevenden centraal te stellen, laat het onderzoek zien waar systemen tekortschieten en hoe zij socialer en effectiever kunnen worden ingericht. De studie combineert kwantitatieve data met participatieve methoden en draagt bij aan overlevingsgerichte vormen van rechtvaardigheid.

Internationale vrachtwagenchauffeurs raken vaak onbedoeld betrokken bij irreguliere migratie. Dit project onderzoekt hoe deze ontmoetingen zowel chauffeurs als lokale gemeenschappen veranderen, en hoe zorg en wederzijdse veiligheid kunnen ontstaan in een sector die vaak door een veiligheidsbril wordt bekeken. Door een feministisch zorgperspectief toe te passen biedt het onderzoek een alternatief narratief voor migratie, voorbij angst en criminalisering.

Meer informatie

Meer Prijzen en onderscheidingen bij EUR

Gerelateerde content
NWO investeert 197 miljoen euro in elf Grootschalige Wetenschappelijke Infrastructuren (GWI), waarvan drie worden geleid of uitgevoerd door de EUR/Erasmus MC.
Vlaggen van alle faculteiten op de campus.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen