Waarom is ons gedrag in het voetbalstadion anders dan daarbuiten?

Jacco van Sterkenburg en Jasmin Seijbel in podcast over supporter behaviour

In een stadion speelt emotie een grote rol. Het neemt zelfs vaak de overhand. Hoe dat komt? Prof. dr. Jacco van Sterkenburg en Jasmin Seijbel (Erasmus School of History, Culture and Communication) vertellen hierover in de live talkshow en podcast Ken Je Dat Niet Horen Dan? De talkshow is een maandelijks theatraal en wetenschappelijk onderzoek naar wat het betekent om Feyenoord-supporter te zijn.

Jacco is bijzonder hoogleraar bij de afdeling Media & Communicatie. Hij doet onderzoek naar racisme in voetbal. In de talkshow reflecteert hij op de vraag hoe en waarom mensen zich anders gedragen in een voetbalstadion. Van Sterkenburg: “Je wordt meegetrokken door zo’n wedstrijd, door de sfeer”.

Jasmin Seijbel, ESHCC promovendus, te gast bij Talkshow en podcastserie Ken Je Dat Niet Horen Dan?

Jasmin Seijbel, promovendus bij ESHCC, sprak vervolgens over antisemitisch gedrag van voetbalfans. “De leuzen en scheldwoorden zijn niet gericht op de Joodse gemeenschap, maar tegen de voetbal rivaal”, vertelt Jasmin. "Het gebruik van ‘Jood’ als scheldwoord en het zingen van antisemitische spreekkoren zorgt er echter wel voor dat voetbal een context is waarin antisemitisme wordt gereproduceerd".

Beluister de hele podcastaflevering van de live talkshow

Onderzoeker
Promovendus