dr. (Chris) CE Aalberts

- Location
- Burg. Oudlaan 50, Rotterdam
- Room
- M8-46
- Telephone
- +31103088890
- aalberts@eshcc.eur.nl
Profile
Chris Aalberts is docent en onderzoeker politieke communicatie. Hij is gespecialiseerd in kwalitatief onderzoek naar de relatie tussen burgers en politiek. Zijn onderzoek richt zich op journalistieke innovatie, populisme, sociale media, spindoctoring, popularisering, de Europese Unie, lokale politiek en jongeren.
Chris Aalberts doceert aan de master media en journalistiek van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ook werkt hij als verslaggever, publicist, columnist en onderzoeker.
Chris Aalberts promoveerde aan de Universiteit van Amsterdam op een proefschrift naar politieke betrokkenheid van jongeren. Hij doceerde eerder aan de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Antwerpen.
Chris Aalberts is docent en onderzoeker politieke communicatie. Hij is gespecialiseerd in kwalitatief onderzoek naar de relatie tussen burgers en politiek. Zijn onderzoek richt zich op journalistieke innovatie, populisme, sociale media, spindoctoring, popularisering, de Europese Unie, lokale politiek en jongeren.
Chris Aalberts doceert aan de master media en journalistiek van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ook werkt hij als verslaggever, publicist, columnist en onderzoeker.
Chris Aalberts promoveerde aan de Universiteit van Amsterdam op een proefschrift naar politieke betrokkenheid van jongeren. Hij doceerde eerder aan de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Antwerpen.
- C.E. Aalberts (2017). Stop de steun aan lokale media. Idee. Tijdschrift van het Wetenschappelijk Bureau van D66, 2017 (april).
- C.E. Aalberts (2015). Waterschapsverkiezingen zijn onzinnig. Het Waterschap, 2015 (maart), 20-21.
- C.E. Aalberts (2014). Sociale media bereiken alleen politiek geïnteresseerde burgers. Zicht: studieblad voor gereformeerd zicht op politiek en maatschappij, maart, 74-74.
- C.E. Aalberts (2018). Palermo aan het Marsdiep: analyses van falend lokaal bestuur. Amsterdam: Uitgeverij van Praag
- C.E. Aalberts (2015). De puinhopen van rechts: de partijen van Pim, Geert, Rita en Hero. Delft: Eburon
- C.E. Aalberts (2014). Mediarelaties en persvoorlichting: framen, pluggen en positioneren bij politiek en overheid. Den Haag: Boom Lemma
- C.E. Aalberts (2012). Achter de PVV: waarom burgers op Geert Wilders stemmen. Delft: Eburon
- C.E. Aalberts (2011). Veel gekwetter, weinig wol. PM Public Mission. De inzet van social media door overheid, politiek en burgers. Den Haag: SDU Uitgevers
- C.E. Aalberts (2017). Brusselse logica: hoe (on)logisch de EU werkt. Amsterdam: Van Praag
- C.E. Aalberts (2014). Kunnen burgers Europa van koers laten veranderen? Delft: Eburon
- M.W. Kreijveld & C.E. Aalberts (2015). Lokale democratie: naar co-creatie tussen journalisten en burgers via platformen. In D. Kok & E. de Voogt (Eds.), Open gemeenten: de sociale media-almanak voor gemeenten 2015 (pp. 291-295). Delft: Eburon
- C.E. Aalberts & J. Oosting (2015). Onderzoeksmethodologie voor supervisoren. In M. Boer, M. Hoonhout & J. Oosting (Eds.), Supervisiekunde: meerperspectivisch (pp. 618-625). Deventer: Vakmedianet
- C.E. Aalberts & M.K. Kreijveld (2014). Journalistieke platformen: wie profiteert? In M.K. Kreijveld (Ed.), De kracht van platformen, nieuwe strategieën voor innoveren in een digitaliserende wereld (pp. 214-217). Deventer: VakMediaNet
- C.E. Aalberts (2014). Welke kansen bieden internet en sociale media (niet)? In D. Kok (Ed.), Digitale dialoog: de sociale media-almanak voor gemeenten (pp. 89-92). Delft: Eburon
- C.E. Aalberts (2013). De doe-democratie is geen democratie. In J. Specker & M. Hendriks (Eds.), Doen, nieuwe vormen van democratie (pp. 55-55). Den Haag: WRR/ISS/Hivos
- C.E. Aalberts (2013). Online discussie als alternatief voor een stortvloed aan artikelen. In W. De Jager (Ed.), Het einde van eBooks: twintig visionairs over de toekomst van digitaal lezen (2013) (pp. 67-71). Delft: Eburon
- C.E. Aalberts (2012). Porto Alegre: de zelforganiserende democratie van de toekomst. In M.W. Kreijveld (Ed.), Samen Slimmer: hoe de wisdom of crowds onze samenleving zal veranderen (pp. 148-149). Den Haag: Stichting Toekomstbeeld der Techniek
- H.J.G. Beunders & C.E. Aalberts (2012). Tien jaar zonder Pim: 12 hoofdrolspelers over de erfenis van Fortuyn. In J. Eerdmans & M. Winkelhof (Eds.), Tien jaar zonder Pim (pp. 132-148). Uithoorn: Karakter
- C.E. Aalberts (2011). Europe lacks the human scale. In B. Vlijmen (Ed.), Erasmus and the free fall in technology: ten perspectives on thought and action in an artificial world. Rotterdam: 010 Publishers
- C.E. Aalberts (2011). Brief aan Erasmus. In R. Heijne (Ed.), In gesprek met Erasmus: over humanisme, opvoeding en geweldloosheid (pp. 14-16). Rotterdam: Huis van Erasmus
- C.E. Aalberts (2016). The five principles of European political communication. In J. De Zwaan, M. Lak, A. Makinwa & P. Willems (Eds.), Governance and security issues of the European Union: challenges ahead (pp. 75-92). The Hague: Springer
- C.E. Aalberts & M. Kreijveld (2011, april 2). Politicus, houd zelf de touwtjes in handen op sociale media. Reformatorisch Dagblad, pp. 14-15.
- M. Kreijveld & C.E. Aalberts (2011, april 19). Facebook: veel gekwetter, weinig wol. Sociale media staan symbool voor democratische strijd, maar mobiliseren de massa niet. NRC Next, pp. 18-19.
- C.E. Aalberts (2011, augustus 26). Met een tweet bereik je Henk en Ingrid niet. Trouw, pp. 19-19.
- C.E. Aalberts & M. Kreijveld (2011, april 19). Twitter geen goede bron van informatie. De Volkskrant, pp. 29-29.
- C.E. Aalberts (2014, maart 26). Zonder extreme standpunten heeft de PVV geen bestaansrecht. Trouw, pp. 23-23.
- C.E. Aalberts (2013, november 20). Samenwerking Wilders en Le Pen leidt tot niets. De Volkskrant, pp. 33-33.
- C.E. Aalberts (2013, november 20). PVV - Front National: divers en toch werkbaar. NRC Handelsblad, pp. 16-17.
- C.E. Aalberts (2012, juli 20). Het debat over de eurocrisis is fact-free. Wen er maar aan. De Volkskrant, pp. opinie.
- C.E. Aalberts (2012, mei 29). Jongerenbelangen bestaan niet, wat G500 ook beweert. De Volkskrant, pp. Blog.
- C.E. Aalberts (2012, juni 15). Alleen politiek actieve burgers profiteren van netwerkpolitiek. De Volkskrant, pp. Opinie.
- C.E. Aalberts (2012, juli 6). PVV'er wil vooral dat Geert herrie maakt. De Volkskrant, pp. 29-29.
- C.E. Aalberts (2012, juli 10). Privébesognes politici boeien kiezers niet. Trouw, pp. 15-15.
- C.E. Aalberts & M. Kreijveld (2011). Politieke mobilisatie via sociale media in Nederland en de VS: onvergelijkbare ervaringen? Politicologenetmaal: Amsterdam.
- C.E. Aalberts & J. Zilverschoon (2014). Een persbericht in 140 tekens: het gebruik van tweets van Tweede Kamerleden in Nederlandse kranten. Etmaal van de Communicatiewetenschap: Wageningen (2014, februari 3 - 2014, februari 4).
- C.E. Aalberts & R. Poelman (2014). Daadkrachtig, integer, authentiek en betrouwbaar: Nederlandse politici over personalisering van politiek. Etmaal van de Communicatiewetenschap: Wageningen (2014, februari 3 - 2014, februari 4).
- R.C.W. Koreman & C.E. Aalberts (2013). Koffietijd als politiek podium. De betekenisgeving van vrouwen aan celebrity politicians. Etmaal van de Communicatiewetenschap: Rotterdam (2013, februari 7).
Diverse opdrachtgevers
- Start date approval
- Mar/2019
- End date approval
- Feb/2022
- Place
- DIVERSEN
- Description
- Tevens onderzoek en advies
Haagse Hogeschool
- Start date approval
- Mar/2019
- End date approval
- Mar/2022
- Place
- DEN HAAG
- Description
- Onderwijs en onderzoek
Premaster's Thesis Media
- Title
- Premaster's Thesis Media
- Year
- 2019
- Year level
- (Pre-master) (Pre-master) (Pre-master) (Pre-master)
Premaster Thesis Class M&J
- Title
- Premaster Thesis Class M&J
- Year
- 2019
- Year level
- (Pre-master)
Introduction to Social Science Research
- Title
- Introduction to Social Science Research
- Year
- 2019
- Year level
- (BA-1) (Pre-master) (Pre-master) (Pre-master) (Pre-master)
Qual. Methods in Media and Comm.
- Title
- Qual. Methods in Media and Comm.
- Year
- 2019
- Year level
- (BA-2) (Pre-master) (Pre-master) (Pre-master) (Pre-master)
Politieke Communicatie
- Title
- Politieke Communicatie
- Year
- 2019
- Year level
- (MA)
Media en Ondernemerschap
- Title
- Media en Ondernemerschap
- Year
- 2019
- Year level
- (MA)
Master's Thesis
- Title
- Master's Thesis
- Year
- 2019
- Year level
- (MA) (MA) (MA) (MA)
Lecturer
- University
- Erasmus University Rotterdam
- School
- Erasmus School of History, Culture and Communication
- Department
- Department of Media and Communication
- Country
- The Netherlands
- Telephone
- +31103088890