Academische plenaire lezing, filmvertoning en discussie over transnationale families, migratie, media

Rotterdam - skyline - groen - duurzaam
Onderzoeker
donderdag 7 dec 2023, 14:30 - 18:00
Locatie

Centrale Bibliotheek Rotterdam, Hoogstraat 110 (Het theater zal alleen toegankelijk zijn via de ingang aan de Hoogstraat - niet via de hoofdingang)

Registreer hier! Voeg toe aan agenda
Rotterdam - Blaak - bibliotheek
Jonathan van Rijn

Dit evenement omvat 's middags een academische plenaire lezing en 's avonds een filmvertoning en een rondetafelgesprek. Het maakt deel uit van de conferentie van de European Communication Research and Education Association (ECREA) over "Transnationale families en mediapraktijken: methoden, ethiek en kritische benaderingen".

Eerst zal professor Amanda Paz Alencar (EUR) een plenaire lezing geven over ongelijkheid en migratie in Europa. Ze zal academische inzichten geven in de thema's van de kortfilms door in te gaan op het Translocal lives-project (EUR) waarin ze hoofdonderzoeker is en dat participatief filmmaken door vluchtelingen inhoudt.

Ten tweede is er een vertoning van vier korte films die geproduceerd zijn langs de Ierse grens en de Spaans-Marokkaanse grens, met visuele archieven en actueel beeld, gevolgd door een rondetafelgesprek waarin lokale, nationale en internationale inzichten met elkaar worden verbonden.

Een inspirerende, interactieve discussie

Irene Gutiérrez, prijswinnende filmmaker en lid van het door de ERC gefinancierde project Reel Borders, zal reflecteren op haar ervaring met het geven van participatieve filmworkshops en zal een inspirerende en interactieve discussie faciliteren. Ze zal het belang van (audiovisuele) representatie met Ivanna Kniazevych van Stichting Mano en Anna Strolenberg van VluchtelingenWerk Nederland. De discussie wordt gemodereerd door professor Kevin Smets (Vrije Universiteit Brussel), hoofdonderzoeker van het project 'Reel Borders'.

De datum van het evenement is donderdag 7 december 2023, in de namiddag en vroege avond (specifiekere tijden worden later gecommuniceerd). Houd de evenementpagina in de gaten om niets te missen.

Amanda Paz Alencar
Kevin Smets
Irene Gutiérrez Torres
 Ivanna Kniazevych's gezicht
Ivanna Kniazevych
Anna Strolenberg van Vluchtelingenwerk.
Anna Strolenberg

Het Translocal Lives onderzoeksproject heeft als doel om de verschillende manieren te identificeren waarop vluchtelingen gebruikmaken van technologieën, om een gevoel van plaats te creëren. Ook worden de kansen en uitdagingen onderzocht van digitale toepassingen van de vestiging van vluchtelingen in de steden Amsterdam en Rotterdam.

Erasmus Universiteit Rotterdam bestaat 110 jaar. Dit evenement is onderdeel van ons 22e lustrum. Bekijk al onze lustrumevents.