Current facets (Pre-Master)

dr. (Chris) C.E. Aalberts

dr. (Chris) C.E. Aalberts
Lecturer Erasmus School of History, Culture and Communication Department of Media and Communication
Location
Erasmus University Rotterdam
Room
M 8-46
Telephone
+31 10 3088890
Email
aalberts@eshcc.eur.nl

More information

Back to overview

Profile

Chris Aalberts is docent en onderzoeker politieke communicatie. Hij is gespecialiseerd in kwalitatief onderzoek naar de relatie tussen burgers en politiek. Zijn onderzoek richt zich op journalistieke innovatie, populisme, sociale media, spindoctoring, popularisering, de Europese Unie, lokale politiek en jongeren.

Chris Aalberts doceert aan de master media en journalistiek van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ook werkt hij als verslaggever, publicist, columnist en onderzoeker.

Chris Aalberts promoveerde aan de Universiteit van Amsterdam op een proefschrift naar politieke betrokkenheid van jongeren. Hij doceerde eerder aan de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Antwerpen.

Chris Aalberts is docent en onderzoeker politieke communicatie. Hij is gespecialiseerd in kwalitatief onderzoek naar de relatie tussen burgers en politiek. Zijn onderzoek richt zich op journalistieke innovatie, populisme, sociale media, spindoctoring, popularisering, de Europese Unie, lokale politiek en jongeren.

Chris Aalberts doceert aan de master media en journalistiek van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ook werkt hij als verslaggever, publicist, columnist en onderzoeker.

Chris Aalberts promoveerde aan de Universiteit van Amsterdam op een proefschrift naar politieke betrokkenheid van jongeren. Hij doceerde eerder aan de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Antwerpen.

      • C.E. Aalberts (2017). Stop de steun aan lokale media. Idee. Tijdschrift van het Wetenschappelijk Bureau van D66, 2017 (april).
      • C.E. Aalberts (2015). Waterschapsverkiezingen zijn onzinnig. Het Waterschap, 2015 (maart), 20-21.
      • C.E. Aalberts (2014). Sociale media bereiken alleen politiek geïnteresseerde burgers. Zicht: studieblad voor gereformeerd zicht op politiek en maatschappij, maart, 74-74.
        • C.E. Aalberts (2015). De puinhopen van rechts: de partijen van Pim, Geert, Rita en Hero. Delft: Eburon
        • C.E. Aalberts (2014). Mediarelaties en persvoorlichting: framen, pluggen en positioneren bij politiek en overheid. Den Haag: Boom Lemma
        • C.E. Aalberts (2012). Achter de PVV: waarom burgers op Geert Wilders stemmen. Delft: Eburon
        • C.E. Aalberts (2011). Veel gekwetter, weinig wol. PM Public Mission. De inzet van social media door overheid, politiek en burgers. Den Haag: SDU Uitgevers
        • C.E. Aalberts (2017). Brusselse logica: hoe (on)logisch de EU werkt. Amsterdam: Van Praag
        • C.E. Aalberts (2014). Kunnen burgers Europa van koers laten veranderen? Delft: Eburon
        • M.W. Kreijveld & C.E. Aalberts (2015). Lokale democratie: naar co-creatie tussen journalisten en burgers via platformen. In D. Kok & E. de Voogt (Eds.), Open gemeenten: de sociale media-almanak voor gemeenten 2015 (pp. 291-295). Delft: Eburon
        • C.E. Aalberts & J. Oosting (2015). Onderzoeksmethodologie voor supervisoren. In M. Boer, M. Hoonhout & J. Oosting (Eds.), Supervisiekunde: meerperspectivisch (pp. 618-625). Deventer: Vakmedianet
        • C.E. Aalberts (2014). Welke kansen bieden internet en sociale media (niet)? In D. Kok (Ed.), Digitale dialoog: de sociale media-almanak voor gemeenten (pp. 89-92). Delft: Eburon
        • C.E. Aalberts & M.K. Kreijveld (2014). Journalistieke platformen: wie profiteert? In M.K. Kreijveld (Ed.), De kracht van platformen, nieuwe strategieën voor innoveren in een digitaliserende wereld (pp. 214-217). Deventer: VakMediaNet
        • C.E. Aalberts (2013). De doe-democratie is geen democratie. In J. Specker & M. Hendriks (Eds.), Doen, nieuwe vormen van democratie (pp. 55-55). Den Haag: WRR/ISS/Hivos
        • C.E. Aalberts (2013). Online discussie als alternatief voor een stortvloed aan artikelen. In W. De Jager (Ed.), Het einde van eBooks: twintig visionairs over de toekomst van digitaal lezen (2013) (pp. 67-71). Delft: Eburon
        • C.E. Aalberts (2012). Porto Alegre: de zelforganiserende democratie van de toekomst. In M.W. Kreijveld (Ed.), Samen Slimmer: hoe de wisdom of crowds onze samenleving zal veranderen (pp. 148-149). Den Haag: Stichting Toekomstbeeld der Techniek
        • H.J.G. Beunders & C.E. Aalberts (2012). Tien jaar zonder Pim: 12 hoofdrolspelers over de erfenis van Fortuyn. In J. Eerdmans & M. Winkelhof (Eds.), Tien jaar zonder Pim (pp. 132-148). Uithoorn: Karakter
        • C.E. Aalberts (2011). Brief aan Erasmus. In R. Heijne (Ed.), In gesprek met Erasmus: over humanisme, opvoeding en geweldloosheid (pp. 14-16). Rotterdam: Huis van Erasmus
        • C.E. Aalberts (2011). Europe lacks the human scale. In B. Vlijmen (Ed.), Erasmus and the free fall in technology: ten perspectives on thought and action in an artificial world. Rotterdam: 010 Publishers
        • C.E. Aalberts (2016). The five principles of European political communication. In J. De Zwaan, M. Lak, A. Makinwa & P. Willems (Eds.), Governance and security issues of the European Union: challenges ahead (pp. 75-92). The Hague: Springer
        • C.E. Aalberts & M. Kreijveld (2011, april 19). Twitter geen goede bron van informatie. De Volkskrant, pp. 29-29.
        • M. Kreijveld & C.E. Aalberts (2011, april 19). Facebook: veel gekwetter, weinig wol. Sociale media staan symbool voor democratische strijd, maar mobiliseren de massa niet. NRC Next, pp. 18-19.
        • C.E. Aalberts & M. Kreijveld (2011, april 2). Politicus, houd zelf de touwtjes in handen op sociale media. Reformatorisch Dagblad, pp. 14-15.
        • C.E. Aalberts (2011, augustus 26). Met een tweet bereik je Henk en Ingrid niet. Trouw, pp. 19-19.
        • C.E. Aalberts & M. Kreijveld (2011). Politieke mobilisatie via sociale media in Nederland en de VS: onvergelijkbare ervaringen? Politicologenetmaal: Amsterdam.
        • C.E. Aalberts & R. Poelman (2014). Daadkrachtig, integer, authentiek en betrouwbaar: Nederlandse politici over personalisering van politiek. Etmaal van de Communicatiewetenschap: Wageningen (2014, februari 3 - 2014, februari 4).
        • C.E. Aalberts & J. Zilverschoon (2014). Een persbericht in 140 tekens: het gebruik van tweets van Tweede Kamerleden in Nederlandse kranten. Etmaal van de Communicatiewetenschap: Wageningen (2014, februari 3 - 2014, februari 4).
        • R.C.W. Koreman & C.E. Aalberts (2013). Koffietijd als politiek podium. De betekenisgeving van vrouwen aan celebrity politicians. Etmaal van de Communicatiewetenschap: Rotterdam (2013, februari 7).
  • Diverse opdrachtgevers

    Start Date
    Jan/2006
    End Date
    Is current
    Place
    DIVERSEN
    Description
    Tevens training

    Haagse Hogeschool

    Start Date
    Sep/2005
    End Date
    Is current
    Place
    DEN HAAG

    Universiteit Antwerpen

    Start Date
    Jan/2009
    End Date
    Is current
    Place
    ANTWERPEN
  • Premaster's Thesis Media

    Title
    Premaster's Thesis Media
    Year
    2018
    Period
    TERM 4
    Year level
    Pre-master (Media & Creative Industries), Pre-master (Media & Journalistiek), Pre-master (Media, Culture & Society), Pre-master (Media & Business)

    Premaster Thesis Class M&J

    Title
    Premaster Thesis Class M&J
    Year
    2018
    Period
    TERM 3
    Year level
    Pre-master (Media & Journalistiek)

    Premast. Thesis Class Med., Cult. & Soc.

    Title
    Premast. Thesis Class Med., Cult. & Soc.
    Year
    2018
    Period
    TERM 3
    Year level
    Pre-master (Media, Culture & Society)

    Introduction to Social Science Research

    Title
    Introduction to Social Science Research
    Year
    2018
    Period
    TERM 1
    Year level
    BA-1 (International Bachelor Communication and Media), Pre-master (Media & Business), Pre-master (Media & Creative Industries), Pre-master (Media & Journalistiek), Pre-master (Media, Culture & Society)

    Qual. Methods in Media and Comm.

    Title
    Qual. Methods in Media and Comm.
    Year
    2018
    Period
    TERM 2
    Year level
    BA-2 (International Bachelor Communication and Media), Pre-master (Media & Business), Pre-master (Media, Culture & Society), Pre-master (Media & Creative Industries), Pre-master (Media & Journalistiek)

    Intensive Methods Course

    Title
    Intensive Methods Course
    Year
    2018
    Period
    TERM 1
    Year level
    MA (Media & Creative Industries), MA (Media & Journalistiek), MA (Media, Culture & Society), MA (Media & Business)

    Politieke Communicatie

    Title
    Politieke Communicatie
    Year
    2018
    Period
    TERM 2
    Year level
    MA (Media & Journalistiek)

    Media en Ondernemerschap

    Title
    Media en Ondernemerschap
    Year
    2018
    Period
    TERM 3
    Year level
    MA (Media & Journalistiek)

    Master's Thesis

    Title
    Master's Thesis
    Year
    2018
    Period
    TERM 4
    Year level
    MA (Media & Creative Industries), MA (Media & Journalistiek), MA (Media, Culture & Society), MA (Media & Business)
  • Lecturer

    University
    Erasmus University Rotterdam
    School
    Erasmus School of History, Culture and Communication
    Department
    Department of Media and Communication
    Country
    Nederland
    Telephone
    +31 10 3088890

Address

Visiting address

Burg. Oudlaan 50 3062 PA Rotterdam

Postal address

Postbus 1738 3000 DR Rotterdam