Master Cultuurwetenschappen Alumni Ervaringen

  • Beatriz Merino

    Alumna Master Cultural Economics and Entrepreneurship

    Gebruik je studie niet alleen om kennis op te doen, maar ook om te experimenteren, samen te werken en je eigen stem te vinden binnen de culturele sector
    Profile picture of ESHCC alumna Beatriz Merino to support written testimonial
    Gebruik je studie niet alleen om kennis op te doen, maar ook om te experimenteren, samen te werken en je eigen stem te vinden binnen de culturele sector

    Beatriz Merino studeerde in 2020 af van de master Cultural Economics and Entrepreneurship aan de Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC). Ze werkt in een creatieve, internationale omgeving als Senior Marketing Coördinator bij Berklee College of Music. In een kort interview vroegen we haar om terug te blikken op de masteropleiding en hoe deze haar tot nu toe heeft geholpen bij het vormgeven van haar loopbaan. In de woorden van Beatriz: “Gebruik je studie niet alleen om kennis op te doen, maar ook om te experimenteren, samen te werken en je eigen stem te vinden binnen het culturele veld.”

    Wat maakt de masteropleiding Cultural Economics and Entrepreneurship (CEE) volgens jou uniek?

    Ik was op zoek naar een internationale masteropleiding die een brug kon slaan tussen mijn eerdere opleiding in bedrijfskunde en mijn passie voor cultuur, met name muziek, muziekoptredens en podiumkunsten. De master Cultural Economics and Entrepreneurship aan de Erasmus Universiteit Rotterdam bood precies die combinatie. Zowel de academische kwaliteit als de reputatie van de opleiding en haar wetenschappers trokken mij het meest aan om deze master te gaan volgen.

    De verplichte vakken en keuzevakken moedigden me aan om onderwerpen te verkennen waarin ik geïnteresseerd was, terwijl ik ook in aanraking kwam met een breed scala aan perspectieven van klasgenoten met passie voor andere gebieden, zoals voor beeldende kunst, cultuurbeleid, film, duurzaamheid, mode, architectuur en meer. Wat ik het meest waardeerde, was de vrijheid om mijn eigen interesses te ontwikkelen. Door middel van onderzoek ontwikkelde ik mijn eigen ideeën, dacht ik kritisch na over de culturele sector en begreep ik hoe economie, creativiteit en ondernemerschap elkaar kruisen. Die denkwijze is me mijn hele carrière bijgebleven.

    Kun je ons wat meer vertellen over je carrière?

    Momenteel werk ik als Senior Marketing Coördinator bij Berklee Valencia, de internationale campus van het toonaangevende Berklee College of Music. Mijn werk omvat het ontwikkelen en uitvoeren van digitale marketingcampagnes, het uitvoeren van marktonderzoek en het definiëren en coördineren van content om de bekendheid en betrokkenheid van het publiek te vergroten. Wat ik het leukst vind, is de uitdaging om de waarde van eersteklas muziekonderwijs over te brengen door middel van zowel creativiteit als op data gebaseerde strategieën.

    Welke vaardigheden die je tijdens de master Cultural Economics and Entrepreneurship hebt geleerd, blijken het meest waardevol in je huidige functie?

    De masteropleiding heeft mijn onderzoeks- en analytisch denkvermogen versterkt. Zo heeft het mij bijvoorbeeld geleerd te begrijpen hoe culturele en creatieve industrieën zich ontwikkelen en hoe het publiek hiermee omgaat. Deze kennis helpt me vandaag de dag om bredere trends in de cultuur- en muziekindustrie te koppelen aan wat we bij Berklee Valencia aanbieden, waardoor onze communicatie en marketing relevanter en betekenisvoller worden.
     

    Hoe ben je aan deze baan gekomen?

    Na mijn afstuderen heb ik verschillende mogelijkheden in Europa onderzocht. Toen ik de functie bij Berklee Valencia tegenkwam – een creatieve, internationale omgeving, die ook nog eens dichter bij mijn thuis ligt – voelde dat meteen als de perfecte match. Ik prijs mezelf gelukkig dat ik deel mag uitmaken van het team. Mijn unieke combinatie van vaardigheden en perspectieven, die ik tijdens het CEE masterprogramma heb ontwikkeld, heeft mij zeker geholpen om me te onderscheiden van andere sollicitanten.

    Welke elementen en/of (extracurriculaire) activiteiten van de opleiding hebben je geholpen om je voor te bereiden op je carrière?

    Naast mijn scriptie heb ik vooral veel gehad aan de vakken ‘Cultural Organizations’ en ‘Applied Cultural Entrepreneurship’. In ‘Cultural Organizations’ werkten we aan case studies waarbij we ons strategisch denkvermogen en probleemoplossende vaardigheden ontwikkelden. In ‘Applied Cultural Entrepreneurship’ leerden we onze eigen artistieke productie opstarten. We werkten ook aan adviesprojecten met echte bedrijven en instellingen uit de culturele sector, waarbij we als junior medewerkers optraden in rollen als programmeurs, managers, marketeers en fondsenwervers.

    Studeren aan de Erasmus Universiteit biedt ook toegang tot studentenverenigingen en -clubs, waar je kunt leren terwijl je gelijkgestemden ontmoet. In mijn geval sloot ik me aan bij het Stukafest-festival als PR- en marketingcoördinator, waar ik samenwerkte met medestudenten en andere cultuurliefhebbers uit de Rotterdamse gemeenschap.

    Wat zou je advies zijn aan Arts & Culture studenten of toekomstig afgestudeerden?

    Blijf nieuwsgierig en ruimdenkend. Leer niet alleen van de theorie en colleges, maar ook van je medestudenten, hun perspectieven, interesses en ervaringen. Rotterdam heeft veel te bieden: een bruisend cultureel leven, musea, voorstellingen... Blijf tijdens je studie trouw aan je passies en verken ze door middel van onderzoek. Gebruik je studie niet alleen om kennis op te doen, maar ook om te experimenteren, samen te werken en je eigen stem te vinden binnen het culturele veld.

    Profile picture of ESHCC alumna Beatriz Merino to support written testimonial
  • Liza Oostenbrink

    Alumna Master Cultural Economics and Entrepreneurship

    Ik koos voor de masterspecialisatie Cultural Economics and Entrepreneurship omdat ik er meer kon leren over de diverse disciplines binnen de kunst- en cultuursector.
    Liza Oostenbrink
    Ik koos voor de masterspecialisatie Cultural Economics and Entrepreneurship omdat ik er meer kon leren over de diverse disciplines binnen de kunst- en cultuursector.

    Diverse disciplines leren kennen

    Het kan best lastig zijn om binnen de kunst- en cultuursector aan de slag te gaan. Er zijn veel leuke functies, maar de concurrentie is hoog. Dit maakt het een uitdagende sector om te starten met werken na je studie. Daarom heb ik ervoor gekozen om na mijn bachelorstudie Algemene Cultuurwetenschappen eerst mijn kennis op het gebied van kunst en cultuur verder uit te breiden en te specialiseren. Ik koos voor de masterspecialisatie Cultural Economics and Entrepreneurship aan de Erasmus School of History, Culture and Communication, omdat deze goed aansloot op mijn bachelor, en ik er meer kon leren over de diverse disciplines binnen de kunst- en cultuursector. De studie heeft een groot aanbod aan keuzevakken, waardoor het niet alleen mogelijk was om veel vakken te volgen die mijn interesse hadden, maar ook om vanuit verschillende perspectieven naar het veld te kijken.

    Aan de slag in het erfgoedveld

    Tijdens mijn bachelor en master had ik altijd al een interesse in erfgoed en volgde ik keuzevakken over dit onderwerp. Toen ik uiteindelijk mijn masterscriptie ging schrijven heb ik ervoor gekozen om te gaan schrijven over het herbestemmen van cultureel erfgoed in Nederland. Ik had verschillende gesprekken met erfgoedorganisaties. Tijdens een van die gesprekken is mij toen een baan aangeboden, waardoor het voor mij mogelijk was om na het afronden van mijn studie gelijk aan de slag te gaan in het erfgoedveld. 

    Na drie jaar als vastgoedbeheerder bij een commerciële erfgoedorganisatie te hebben gewerkt, was het tijd voor de volgende stap; een baan waar ik meer inhoudelijk bezig zou kunnen zijn met erfgoed. En zo geschiedde: sinds april 2024 werk ik als beleidsadviseur bij de gemeente Nissewaard.

    Waarom ik mijn baan zo leuk vind!

    Als beleidsadviseur monumenten en erfgoed binnen de gemeente houd ik mij bezig met verschillende taken. Een aantal voorbeelden; ik ben secretaris van de Erfgoedcommissie, ik behandel en adviseer de aanvragen voor de subsidie gemeentelijke monumenten, en ik denk mee over de toekomst van kerkgebouwen binnen de gemeente.

    Werken voor een gemeente betekent ook dat ik met verschillende partijen aan tafel zit. Zo heb ik het ene moment een gesprek met de wethouders, en het volgende moment ben ik op locatie in gesprek met monumenteneigenaren. De diversiteit in werkzaamheden en omgeving, maar ook mezelf kunnen inzetten voor het behoud van erfgoed maakt dat ik mijn baan erg leuk vindt!

    Het masterprogramma Cultural Economics and Entrepreneurship heeft me geleerd om kritisch te zijn, maar ook om naar het grotere plaatje te kijken en verder te denken dan wat er nu voor mij ligt. Dit komt erg van pas in mijn huidige functie bij de gemeente.  

    Liza Oostenbrink
  • Luka de Ruijter

    Alumna International Bachelor Arts & Culture

    De academische theorie die ik tijdens mijn studie heb geleerd, breng ik bij IFFR in de praktijk bij het schrijven van financieringsaanvragen
    Profile picture IBACS alumna Luka de Ruijter
    De academische theorie die ik tijdens mijn studie heb geleerd, breng ik bij IFFR in de praktijk bij het schrijven van financieringsaanvragen

    Keuze voor een studie in kunst en cultuur

    Na de middelbare school en het daaropvolgende tussenjaar had ik geen specifiek carrièrepad voor ogen. Wat ik wel wist, is dat ik me wilde bezighouden met de culturele sector, want in mijn vrije tijd bezocht ik regelmatig de bioscoop, musea en concerten, en genoot ik van het uitgaansleven. Zodoende kwam ik bij de International Bachelor Arts & Culture Studies (IBACS) aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) uit. Waarom ik voor IBACS koos? Dat lees je hieronder! 

    De belangrijkste reden voor mij om IBACS te studeren was de brede benadering van deze opleiding, die uniek is in Nederland. Het stelt je in staat om cultuur vanuit verschillende theoretische invalshoeken te bestuderen, van sociologie tot economie. Daarnaast sprak het me erg aan om op een campus en in een internationale omgeving te studeren. Ik dacht dat leren in een klaslokaal met studenten van over de hele wereld, die allemaal hun eigen verhaal meebrengen, ontzettend waardevol is – vooral in de context van kunst en cultuur. Dit blijkt achteraf ook zeker zo te zijn. De mogelijkheid om op uitwisseling te gaan was een andere belangrijke factor voor mij om voor IBACS te kiezen. Later in mijn studie maakte ik hier graag gebruik van door een half jaar in Tokio te studeren.

    Tot slot vond ik het feit dat dit internationale programma in Rotterdam wordt gegeven een groot pluspunt. Het is een superdiverse stad waar veel creatieve en getalenteerde mensen wonen. De culturele en creatieve industrie is levendig en veerkrachtig en varieert van interessante gevestigde culturele instellingen en wereldberoemde architectenbureaus tot impactvolle grassroot-initiatieven.

    Zoektocht naar een baan

    Na het afronden van mijn masteropleiding Cultural Economics and Entrepreneurship (aan de EUR), was ik er klaar voor om de arbeidsmarkt te betreden. Ik ging op zoek naar vacatures en solliciteerde bij verschillende culturele- en overheidsorganisaties in Nederland. In mijn zoektocht heb ik verschillende plaatsen bezocht, zoals musea, om te ontdekken of ik mezelf daar kon zien werken. Daarnaast vertelde ik mijn netwerk – vrienden, familie en kennissen – dat ik op zoek was naar een baan.

    Op een gegeven moment viel mijn oog op de vacature van assistent van de directie bij International Film Festival Rotterdam (IFFR). De functie sloot aan bij mijn interesse in de filmindustrie en mijn werkervaring, omdat ik al eerder stage had gelopen bij een filmproductie- en distributiebedrijf. Aangezien ik niet precies wist welke richting bij mijn zoektocht naar een baan zou passen, leek het me een perfecte startpositie om de inzichten van een organisatie te leren kennen en mezelf professioneel te ontwikkelen. Inmiddels ben ik intern doorgegroeid naar de functie Coördinator Funding and Private Partners.   

    Theorie in de praktijk bij IFFR

    Samen met drie collega's werk ik op de afdeling Funding and Business Growth bij International Film Festival Rotterdam. Ik vind het erg waardevol om in een klein team te werken, omdat we ideeën uitwisselen en van elkaars expertise leren en gezamenlijk bijdragen aan het verbeteren van de financiële positie van de organisatie. De focus in mijn functie ligt vooral op het identificeren van financieringsmogelijkheden, het schrijven van financieringsaanvragen en relatiebeheer. Mijn rol vereist up-to-date blijven in het (inter)nationale culturele financieringslandschap, het maken en uitvoeren van communicatieplannen en het doen van onderzoek.

    Mijn bachelor- en masterstudie aan de Erasmus School of History, Culture and Communication hebben mij kennis bijgebracht over de waarde van cultuur vanuit verschillende academische perspectieven en hebben mijn begrip verdiept van de ontwikkelingen en mechanismen die de culturele en creatieve industrieën aansturen. De academische theorie die ik tijdens mijn studies heb geleerd, breng ik letterlijk dagelijks in de praktijk bij het schrijven en brainstormen. De verschillende groepsopdrachten tijdens mijn studie hebben bijgedragen aan mijn vermogen om samen te werken aan projecten op het werk. Verschillende concepten die tijdens de vakken aan bod komen, bijvoorbeeld maatschappelijke impact en cultuurparticipatie, zijn van belang bij het nadenken over het organiseren en financieren van onze activiteiten. Daarbij komt de analytische en kritische manier van denken die ik op de universiteit heb geleerd goed van pas.

    Gouden tip(s)

    Mijn eerste tip is om ervaring en praktische vaardigheden op te doen buiten je studie om, door vrijwilligerswerk te doen, te werken en/of je aan te sluiten bij een vereniging. De meeste culturele evenementen in Rotterdam kunnen gewoon niet bestaan zonder hun vrijwilligers. Het filmfestival zou bijvoorbeeld niet plaatsvinden zonder de 600 vrijwilligers, waaronder veel internationale studenten. Door vrijwilligerswerk te doen doe je ervaring op achter de schermen en kom je in contact met mede-Rotterdammers over een gedeelde passie.

    Ten tweede is de verplichte stage in de IBACS-opleiding een geweldige kans om erachter te komen waar je kwaliteiten liggen en om vertrouwen te krijgen in het werkveld. Deze periode helpt om na te denken en jezelf vragen te stellen om erachter te komen op welk gebied je de arbeidsmarkt op wilt. De stage stelt je ook in staat om na te denken over het soort werkomgeving waar jij je goed bij voelt: een kleine of grote organisatie, hiërarchisch of meer horizontaal, enzovoort.

    Tot slot, en misschien wel de belangrijkste tip: verken en geniet van alles wat de stad Rotterdam te bieden heeft. De Rotterdamse mentaliteit werkt aanstekelijk. Probeer om je heen te kijken en te zien wat er allemaal gebeurt in de stad. Bezoek plekken waar je energie en inspiratie van krijgt. Je weet nooit wie je tegenkomt en wat het je kan brengen. 

    Profile picture IBACS alumna Luka de Ruijter
  • Denisa Boca

    Alumna Master Cultural Economics and Entrepreneurship

    Tijdens mijn studie ontdekte en ontwikkelde ik een sterke interesse voor de publieke culturele sector en een grote passie voor het bevorderen van een positieve maatschappelijke impact vanuit cultuur.
    Tijdens mijn studie ontdekte en ontwikkelde ik een sterke interesse voor de publieke culturele sector en een grote passie voor het bevorderen van een positieve maatschappelijke impact vanuit cultuur.

    Interesse in de culturele sector

    Als student in de masteropleiding Cultural Economics and Entrepreneurship, heb ik veel verrijkende ervaringen opgedaan die ik mijn hele leven zal koesteren. Naast waardevol inzicht in theorie en onderzoek op het gebied van culturele economie en cultureel ondernemerschap, gaf de opleiding mij ook de vrijheid om deze kennis toe te passen op mijn interessegebieden binnen de culturele sector. Ik vond het vooral leuk om tijdens mijn studie meer te leren over de maatschappelijke impact van cultuur en dit te onderzoeken in toegepast onderzoek. Hierdoor heb ik ook mijn eigen interesse ontdekt in de relatie tussen cultuur en regionale ontwikkeling, alsmede de faciliterende rol van overheidsbeleid in dit proces. Niet alleen de academische kennis, maar alle programma-activiteiten en opdrachten hebben me geholpen om op persoonlijk vlak te groeien, door het ontwikkelen van waardevolle interpersoonlijke vaardigheden, het vormgeven van mijn interesses, en door mij in contact te brengen met een mooie en diverse gemeenschap van studenten en docenten. 

    Van het creëren van muziek tot het uitvoeren van overheidsbeleid 

    Na het afronden van mijn studie in juli 2021 had ik het geluk waardevolle werkervaring op te doen in zowel de publieke als de private sector. Kort na mijn afstuderen kreeg ik een fulltime baan als A&R bij Global Records, het grootste onafhankelijke platenlabel in Roemenië. Hier werkte ik mee met het creëren en uitbrengen van muziek, door het coördineren van songwriting-sessies volgens de prioriteiten van het platenlabel en door kritisch muziek te beoordelen en te selecteren voorafgaand aan de publicatie. Direct betrokken zijn bij het maken en uitbrengen van muziek was voor mij een unieke en leerzame ervaring. Ik was erg blij dat veel van de kennis en vaardigheden die ik tijdens mijn masteropleiding had opgedaan, van pas kwam bij mijn dagelijkse werkzaamheden, met name bij het uitstippelen van strategieën en het kritisch analyseren van potentiële publicaties.

    Onlangs ben ik begonnen aan een nieuwe functie als Blue Book-stagiaire bij de Europese Commissie in Brussel, waar ik voor het Europees Uitvoerend Agentschap voor onderwijs en cultuur (EACEA) werk aan de uitvoering van het overheidsbeleid van de Commissie op het gebied van cultuur en onderwijs. Deze functie vind ik ongelofelijk boeiend en geeft mij veel voldoening, omdat ik kan bijdragen aan de ondersteuning van – en getuige kan zijn van – de voortgang van veel initiatieven die een positieve sociale ontwikkeling op Europees niveau bevorderen door middel van cultuur en onderwijs.

    Mijn huidige functie heb ik te danken aan mijn masteropleiding, want tijdens mijn studie ontdekte en ontwikkelde ik een sterke interesse voor de publieke culturele sector, en een grote passie voor het bevorderen van een positieve maatschappelijke impact door middel van cultuur. De kennis en vaardigheden die ik tijdens mijn masteropleiding heb opgedaan, motiveerden me om carrièremogelijkheden in deze richting te verkennen en gaven me het zelfvertrouwen om op deze functie te solliciteren.  

    Advies

    Als je een huidige of toekomstige student bent van de masteropleiding Cultural Economics & Entrepreneurship, dan heb je gekozen of overweeg je te kiezen voor een geweldige plek om jouw interesse in de culturele sector te ontwikkelen. Grijp dit als een kans om je carrièremogelijkheden in de culturele sector te verkennen en om zowel persoonlijk als professioneel te groeien.

  • Tom Rovers

    Tom Rovers - Alumnus Cultural Economics and Entrepreneurship

    This master programme definitely inspired me to start my own business.
    This master programme definitely inspired me to start my own business.

    I started with the programme Cultural Economics and Entrepreneurship in 2011. It was the perfect master for me because of its international character (half of my classmates came from abroad) and the focus on entrepreneurship.

    Besides the cultural sector I had an interest in researching the rise of the creative industries. This was also the area I graduated in, my Master thesis was about start-up incubation in the tech and creative industries. A subject that is still, and maybe even more, relevant today. I wrote my thesis in 5 months during my internship at Mediaguild, an incubator that was part of Waag Society.

    After completing my Master, I worked as a consultant for many different companies in both the private and cultural sector, including the Rijksmuseum. I also founded a social enterprise that is aimed at teaching kids about entrepreneurship: Tom & Thomas. CEE definitely inspired me to start my own business.

    At this moment I am about to embark on a new adventure in Rotterdam. I am actually going to work together with someone I met during my CEE research internship! We are founding a new company called the Prototype Hotel. Here we specialise in building innovative software in a matter of days instead of months.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen