Boybands: Backstreet’s Back again

Dr. Simone Driessen in NRC
Crowd cheering during music festival
Illustration of K-pop boyband

Eind jaren negentig zetten de Backstreet Boys de muziekwereld op zijn kop. De meest succesvolle boyband ooit is zelfs weer terug: op 9 oktober stonden ze in een uitverkocht Ziggo Dome, Amsterdam. Maar wat maakt een boyband nou tot zo’n daverend succes? Simone Driessen, hoofddocent en onderzoeker Media & Communicatie aan de Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC), vertelt erover in gesprek met NRC.

Fabricated, fake & low: een aantrekkelijk concept

Boybands zijn meestal door anderen samengesteld of van buitenaf bedacht. Dat onderscheidt ze van veel andere artiesten. Zo werd de boyband meer een commercieel concept dan een product van muzikaal talent en authenticiteit. “Ze noemen het in de industrie wel fabricated, fake & low. En een beetje nep is het ook wel. Maar die commerciële insteek maakt de muziek juist aantrekkelijk voor de radio en voor ouders die het willen kopen voor hun kinderen,” zegt Simone Driessen.

De onderzoeker legt uit waarom boybands juist zo in de smaak vallen bij tieners. Dat heeft te maken met een gefabriceerde onbezorgde, vrolijke sound en een vrij braaf imago. Tel daarbij op dat boybands altijd een trucje gebruiken: er zit altijd iemand in de band voor jou, voegt Driessen toe. “Ze bestaan uit verschillende types die verschillende groepen van het publiek aanspreken. Voor ieder wat wils.”

Een trouwe fanschare door de jaren heen

Driessen ziet dat veel boybands uit de jaren negentig na een jaar of tien á twintig weer bij elkaar komen. En dat het publiek nog grotendeels uit dezelfde mensen bestaat. De fans van toen zijn nu ouder en hebben wat meer te besteden, in tegenstelling tot de bands zelf. “Boybands hebben meestal niet zoveel overgehouden aan hun glorietijd. En fans hebben hen niet opgegeven. Kijk maar, die show in de Ziggo Dome is uitverkocht en dat zijn echt dezelfde mensen als toen. Een beetje nostalgisch is het wel.”

De nieuwe generatie

Na de generatie Backstreet Boys, Take That en New Kids from the Block is eigenlijk alleen One Direction de enige échte grote boyband geweest. Althans, als we het hebben over bands uit de Verenigde Staten en Europa. Want de toekomst van de boybands is Zuid-Koreaans. Driessen vertelt dat bands als BTS de wereld in rap tempo veroveren via streamingdiensten en TikTok. En dat zelfs girlbands weer populair worden, zoals Blackpink. De Koreaanse bands voegen ook een nieuw aspect toe, dat past bij de generatie van nu: ze laten fans meekijken en uiten hun gevoelens via sociale media.

Lees het hele artikel van NRC over boybands.

Onderzoeker

Dr. Simone Driessen

Gerelateerde content
Fans tijdens een muziek concert

"Fan worden is eigenlijk een soort verliefdheid"

Dr. Simone Driessen is te gast bij 'De Nacht Van...' om te praten over fan-zijn.
Black and white picture of Taylor Swift

Hoe fans reageren op Taylor Swift’s controversiële politieke openbaring

Dr. Simone Driessen publiceerde een artikel in het tijdschrift American Behavioral Scientist.
Evenement Rotterdam Ahoy

Waarom blijven mensen fan als hun idool is veroordeeld?

Tijdens Studio Erasmus legt mediawetenschapper Simone Driessen uit hoe het kan dat mensen fan blijven van hun idool, zelfs als diegene is veroordeeld.
Festival performance

Meer vrouwelijke muzikanten op festivalpodia dan ooit

POPLIVE komt na vijf jaar tot een einde. Onderzoekers Martijn Mulder en Erik Hitters bespraken deze jaren, en deelden een blik op de toekomst.
People holding up hands at concert

“Klasse is een van de grootste redenen dat er onderscheid is in muzieksmaak”

Een muzieksmaak lijkt uniek, maar is dat niet per se. Hoe zit dat precies?

Geen leven zonder muziek?

Cultuursocioloog Julian Schaap heeft een NWO Veni beurs t.w.v. €280.000 ontvangen om dit vraagstuk te onderzoeken.
Cover van de Nederlandse Livemuziek Monitor waarop je een band ziet spelen voor een groot publiek

Sterke toename livemuziek maar nog weinig diversiteit

De Nederlandse Livemuziek Monitor geeft een gedetailleerd beeld van de ontwikkeling van livemuziek in Nederland tussen 2008 en 2019.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen