Naomi Oosterman geïnterviewd voor LDE Magazine

Empty frame on wall

Dr. Naomi Oosterman (Kunst- en Cultuurwetenschappen bij de Erasmus School of History, Culture and Communication) is recentelijk geïnterviewd door LDE Magazine over haar werk bij de onderzoeksgroep Heritage under Threat, onderdeel van het Centre for Global Heritage and Development. In het interview spreekt ze over de succesvolle summer school Cross-Border Transfer of Cultural Objects: The Law, Challenges, and Practice, die zij afgelopen zomer heeft medegeorganiseerd, evenals haar onderzoek naar kunst- en erfgoedcriminaliteit.

Naomi vertelt in het interview over Heritage under Threat: “We proberen door middel van creatief denken en dialogen voeren tussen verschillende disciplines tot innovatieve oplossingen te komen met betrekking tot complexe vraagstukken rondom bedreigd erfgoed. Heritage under Threat kan gaan over kunstroof, het kan gaan over de smokkelroutes van antiquiteiten uit bijvoorbeeld Latijns-Amerika, het kan ook gaan over het verwoesten van erfgoed in Syrië of recent in Afghanistan.”

Samenwerken is van groot belang, zegt Naomi, “doordat we perspectieven laten samensmelten, ontstaat er [namelijk] een meerkleurig beeld van de situatie, een compleet beeld.”

Het volledige interview, in het Nederlands, is te lezen op de LDE website.

Onderzoeker