Nieuwe kunstroute op campus Woudestein

De Erasmus Universiteit Rotterdam heeft een nieuwe kunstroute gereed. Op de nieuw uitgebrachte Kunst- en cultuurkaart staan vijftig kunstwerken op de campus Woudestein uit de collectie Academisch Erfgoed en uit de kunstcollectie. De kunstverzameling van de EUR, gestart in 1964, is breed: van sculpturen en reliëfs, tot glaskunst en kunst verwerkt in versieringen van wand, vloer of muur. Bekend is het tegeltableau van Karel Appel en de onlangs onthulde Stein des Weisen, op de 17e -eeuwse sokkel van het standbeeld van Erasmus.

De kunstcollectie van de universiteit bevat veel grafisch werk zoals zeefdrukken, linoleumsneden, litho’s en ook foto’s. In de Erasmus Gallery bij de aula organiseert Art Affairs regelmatig tentoonstellingen. Ook is er een penningencollectie en academisch erfgoed. Ruim veertig jaar verzamelen heeft geresulteerd in een rijke collectie waarin veel kunststromingen uit die periode zijn vertegenwoordigd, zoals popart, op-art, constructivisme, realisme, surrealisme en nieuwe wilden. De collectie bevat werk van beroemde kunstenaars zoals Armando, Beuys, Escher, Lohse, Lucebert, Picasso, Hockney en Warhol.

Initiatief prof. mr. Piet Sanders

De universiteit verzamelt kunst om studenten in aanraking te brengen met beeldende kunst en de kamers van medewerkers en openbare ruimten van de universiteit op esthetisch verantwoorde wijze te verfraaien. Dat begon in 1964 op initiatief van prof. mr. P. Sanders met de aanschaf van eigentijdse grafieken van Nederlandse en buitenlandse kunstenaars. Er was bewust geen voorkeur voor een bepaalde beweging of stroming in de kunst, het enige criterium was in wezen kwaliteit.

Kwaliteit

Inmiddels telt de collectie ruim 1.900 werken van hoge kwaliteit. Deze waardering kreeg de EUR van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen in het rapport 'Om het academisch erfgoed', uit 1996. Daarin is 20% van onze collectie geclassificeerd in categorie 'A': 'in kwalitatieve zin volstrekt uniek; nergens in Nederland wordt een vergelijkbaar object of een vergelijkbare deelcollectie bewaard'. De overige kunstwerken zijn ingedeeld in categorie 'B': 'esthetisch gezien attractief c.q. spectaculair'.

Academisch Erfgoed

Het academisch erfgoed, materiaal dat van blijvende historische waarde is voor de universiteit, wordt beheerd door de Stichting Universitair Historisch Kabinet (SUHK). Sinds januari 2013 heeft de SUHK de ANBI-status. De verzameling bestaat vooral uit objecten, documenten, geluidsbanden, foto's, films en de grote penningcollectie van het Nederlands Economisch PenningKabinet. Via de speciale website is de database van de NEPK collectie van nu ruim 2000 penningen doorzoekbaar.

De kunst- en cultuurkaart is in print op verzoek te krijgen of te downloaden. Bezoekers kunnen zelf de wandeling maken.

Info kunstzaken EUR: T (010) 408 2802 of E art-affairs@eur.nl