Paper over raciaal-etnische diversiteit in sportmedia wint Literati Award

Workplace diversity in sport media
Portrait picture of Jacco van Sterkenburg

Felicitaties aan prof. dr. Jacco van Sterkenburg, Matthias de Heer en Palesa Mashigo van Erasmus School of History, Culture and Communication. Zij wonnen onlangs de Emerald Literati Award 2022 voor Outstandig Paper met “Sport media professionals reflect on racial stereotypes and ethnic diversity in the organization”.

Een breder perspectief

De winnende paper is gebaseerd op de Master thesis van Matthias de Heer. Hierin staat centraal hoe sportjournalisten in Nederland omgaan met raciale en etnische diversiteit in de eigen organisatie en hoe ze reflecteren op raciale en etnische stereotypen in sportcommentaar. De bijdrage van Jacco, Matthias en Palesa laat onder andere zien dat een deel van de journalisten raciale diversiteit op de werkvloer een non-issue vindt, terwijl anderen het belang ervan erkennen. Het artikel plaatst de bevindingen in breder academisch perspectief en geeft aanbevelingen om raciaal-etnische diversiteit op de werkvloer te versterken.

Emerald Literati Awards logo

Wereldwijd academische kennis delen

De Literati Awards bestaan al meer dan 25 jaar en worden jaarlijks uitgereikt door uitgever Emarald, wereldwijd actief op het gebied van academische journals en samenwerkend met universiteiten om kennis te delen en een debat op gang te brengen dat positieve impact maakt. De redacteuren en schrijvers van het journal ‘Corporate Communications’ nomineren elk jaar de beste bijdragen, die vervolgens door de selectiecommissie van Emerald beoordeeld worden.

Lees de complete Engelstalige paper
Onderzoeker