Teresa de la Hera en Jeroen Jansz co-auteurs boek over Persuasive Gaming

Book cover of the book persuasive gaming in context

Dr. Teresa De la Hera en prof. Dr. Jeroen Jansz (ESHCC) zijn co-auteurs van het boek 'Persuasive Gaming in Context' samen met Joost Raessens (Universiteit Utrecht) en Ben Schouten (TU Eindhoven).  Het boek biedt een multidisciplinaire benadering voor het begrijpen van persuasive gaming, dat wil zeggen, wanneer en hoe digitale games kunnen worden gebruikt om de houding en het gedrag van spelers te beïnvloeden.

De snelle ontwikkelingen van nieuwe communicatietechnologieën hebben de popularisering van digitale games bevorderd. Dit heeft in de afgelopen decennia gezorgd voor een exponentiële groei van de game-industrie. De toepassingen van deze games zijn daardoor verschoven van alleen amusementsdoeleinden naar een grote verscheidenheid aan serieuze doeleinden. ‘Persuasive Gaming in Context' bundelt op kritische wijze wat in afzonderlijke onderzoeken tot stand is gebracht, om zo een multidisciplinaire benadering te bieden voor het begrijpen van persuasive gaming die nauw verbonden is met de ontwikkelingen in de industrie.

De bijdragen aan dit boek zijn ingedeeld onder drie pijlers, waarbij elke pijler neerkomt op een verzameling van expertise. De eerste pijler over persuasiviteit beoordeelt kritisch oudere en recente theorieën en onderzoek over persuasieve gaming. En stelt een multidimensionale persuasieve benadering voor als theoretische uitbreiding in het hedendaagse gaming landschap. De tweede pijler is design en belicht onderzoek naar ontwerpprincipes, die worden beschouwd als de definiërende eigenschappen van persuasieve games. De laatste pijler over validatie omvat zowel eerder onderzoek naar de effecten van persuasieve games als de op cases gebaseerde evaluatie van nieuwe games en hun impact.

Het boek, uitgegeven door Amsterdam University Press, is Open Access beschikbaar.