Tina van der Vlies is toegetreden tot de Wetenschappelijke Raad van Advies van het Nationaal Onderwijsmuseum

Alexander Santos Lima

Tina van der Vlies is het nieuwste lid van de Wetenschappelijke Raad van Advies van het Nationaal Onderwijsmuseum. Het doel van de Wetenschappelijke Raad van Advies is om de wetenschap met de praktijk van het museum te verbinden. De leden verstevigen  de positie van het Nationaal Onderwijsmuseum als kennisinstituut en zorgen voor een  sterkere band tussen de universitaire wereld en het museum.

Het Nationaal Onderwijsmuseum is een tentoonstellings- en educatieve locatie waar het publiek op een laagdrempelige manier kennis kan maken met de brede ontwikkelingen van het Nederlandse onderwijs. Sinds het najaar 2021 beschikt het museum over een Wetenschappelijke Raad van Advies, bestaande uit prof. dr. Hilda Amsing, dr. John Exalto, prof. em. dr. Sjoerd Karsten, dr. Sarah van Ruyskensvelde en dr. Tina van der Vlies. Als lid van de raad is Tina van der Vlies betrokken bij de inhoudelijke koers van het museum. Bovendien  is ze een kritische gesprekspartner én ambassadeur van het museum, om zo een waardevolle bijdrage te leveren aan de verbinding van de wetenschap met de praktijk van het museum.

Haar toetreding tot de Wetenschappelijke Raad van Advies sluit naadloos aan op haar Rubicon onderzoek ‘Why school history matters’. Voor dit project onderzoekt ze Engelse en Nederlandse kranten (1920-2020) en vraagt ze zich af hoe en waarom ideeën over de doelstellingen van geschiedenisonderwijs zijn veranderd. De resultaten bieden noodzakelijke achtergrondinformatie voor huidige maatschappelijke debatten over de rol van geschiedenis op school.

Foto: Tina van der Vlies op de trap van het Nationaal Onderwijsmuseum, gehuisvest in het historische gebouw ‘De Holland’ in Dordrecht

Onderzoeker