Voetballer Mason Greenwood: beschuldigd van seksueel geweld, maar voetbalt weer in Spanje

Jacco van Sterkenburg in NOS over het belang van voetbalprestaties versus de veiligheid van vrouwen
Football on grass in stadium

Jacco van Sterkenburg (hoogleraar voetbal en inclusie aan ESHCC) werd door NOS geïnterviewd naar aanleiding van de ontwikkelingen rond voetballer Mason Greenwood, die werd beschuldigd van seksueel en huiselijk geweld tegen zijn vriendin. De aanklachten zijn vervallen en Greenwood speelt na een schorsing weer, wat vragen oproept over het belang van de veiligheid van vrouwen ten opzichte van de prestaties van voetballers en welke consequenties clubs en voetbalbonden hieraan verbinden.

Greenwood, die als talent bekend stond als ‘starboy’ bij Manchester United, werd in Engeland geschorst na de beschuldigingen. Maar nadat de aanklachten zijn vervallen, is hij in gratie opgenomen bij de club Getafe in Spanje, waar hij als huurling een tweede kans krijgt. Hoewel hij in Spanje wordt geconfronteerd met de controverse, lijken ook de fans van Manchester United hem weer terug te willen hebben.

Prestatie ten koste van alles

"Voetbalfans gaan ook snel weer over tot de orde van de dag na een dergelijke controverse, en dan staat het belang van presteren boven alles", aldus Van Sterkenburg in NOS. “De voetbalwereld wordt gedomineerd door mannen en verhalen over mannelijkheid, waarin presteren als het allerbelangrijkste wordt beschouwd, soms zelfs wezenlijker dan het perspectief van vrouwelijke slachtoffers.” Onschuldig tot het tegendeel is bewezen, wordt genoemd als reden om Greenwood een tweede kans te geven.

Belangrijker dan de veiligheid van vrouwen

Maar lang niet iedereen is het daarmee eens. De bewijzen zijn er nog en een vrouwelijke fanclub van United roept de club op een voorbeeld te stellen en waarschuwt voor een beeld waarin geweld tegen vrouwen geen echte consequenties heeft. Een terugkeer van de speler zou betekenen dat voetballers die zich schuldig maken aan mishandeling belangrijker zijn dan de veiligheid van vrouwen. En het zou niet de eerste keer zijn dat er mannen in de voetbalwereld in bescherming worden genomen door een club of voetbalbond.

Lees het volledige artikel op nos.nl