Zorgpaden: inspiratie & innovatie

Ticket informatie

Inschrijven: stuur een mail naar nkp@kuleuven.be voor 30 november 2019
Kostprijs: Leden NKP: gratis -Niet leden NKP: 125 euro

Meld je aan Voeg toe aan agenda
ESHPM logo
ja

Het Netwerk Klinische Paden en Erasmus School of Health Policy & Management nodigen u vriendelijk uit op een inspirerend symposium rond zorgpaden. Wat zijn de huidige trends en best practices?

12.00 Ontvangst met broodje

13.00 Verwelkoming en introductie Dr. Ellen Coeckelberghs & Prof.dr. Kees Ahaus

13.10 Zorgpaden: de toekomst of het verleden? Zorgpaden staan weer volop in de belangstelling. Logisch, want in veel gevallen bieden zij antwoorden op een steeds complexer wordende zorg. Maar wat zijn zorgpaden precies, en hoe kunnen zij bijdragen aan het optimaliseren van de kwaliteit van zorg? Prof.dr. Kris Vanhaecht, NKP / LIGB-KU Leuven

13.45 Is er een relatie tussen value based healthcare en zorgpaden? Wat is de link tussen Integrated Practice Units en Zorgpaden? Zijn zorgpaden niet de methodiek bij uitstek om Value based healthcare in praktijk te brengen? Welke rol spelen PROM en PREM hierin? Prof.dr. Kees Ahaus, Erasmus School of Health Policy & Management

~ pauze ~

15.00 Het doorgronden van de invoering van Zorgpaden. Ruben Van Zelm stelt in primeur de resultaten van een Europese, multicenter studie omtrent de effectiviteit van zorgpaden aan ons voor. Wat zijn de effecten van de invoering van een evidence-based zorgpad voor colorectale kanker en hoe kunnen we deze verklaren? Drs. Ruben Van Zelm, European Pathway Association / NKP

15.40 Zorgpaden op de Intensive Care. Er werd reeds veel onderzoek gevoerd naar zorgpaden voor highly predictable zorgprocessen, maar wat met de intensive care? Dr. Marion Van der Kolk stelt haar promotie-onderzoek voor omtrent zorgpaden voor chirurgische ingrepen met een hoog risico. Wat zijn hier de effecten van een proces interventie? Dr. Marion van der Kolk, Radboud UMC

16.20 Panelgesprek met de sprekers onder leiding van Ellen Coeckelberghs, NKP / LIGB-KU Leuven

17.00 Drankje en netwerking

Sprekers:

• Prof.dr. Kris Vanhaecht doceert kwaliteit en patiëntveiligheid in de gezondheidszorg aan de KULeuven en Secretaris Generaal van de European Pathway Association. Hij heeft meer dan 19 jaar ervaring met zorgpaden en voerde zijn doctoraatsonderzoek over de impact van zorgpaden. Daarnaast leidt hij internationale multicenterstudies over zorgpaden voor COPD, heupfractuur, multidisciplinair teamwerk, STEMI en colorectale kanker.

Prof. Dr. Kris Vanhaech

Prof. dr. Kees Ahaus

Drs. Ruben van Zelm

Dr. Marion Van der Kolk