Social Identity Map

Inzicht in je positie, de impact daarvan op je leven en de emoties die daaruit voortvloeien

Onze kijk op en interpretatie van de wereld vormen onze interacties met anderen, informeren onze besluitvormingsprocessen en beïnvloeden hoe we de woorden en daden van anderen waarnemen. Om als opleiders rechtvaardigheid en inclusiviteit in de praktijk te brengen, is het cruciaal om te herkennen en te begrijpen hoe onze eigen identiteit onze waarneming kan beïnvloeden. 

Je positie heeft een grote invloed op hoe je omstandigheden begrijpt en ermee omgaat. Onze verschillende identiteiten - gender, etniciteit, seksuele orientatie of religie, en het brede scala aan ervaringen dat we hebben gehad, vormen de manier waarop we de wereld zien. We worden ontvankelijker om de dingen vanuit verschillende invalshoeken te bekijken als we onze vooroordelen en de plekken waar onze kennis beperkt kan zijn, erkennen. Door hulpmiddelen zoals de 'Sociale Identiteitskaart' te gebruiken, kunnen we onze emoties, triggers en reacties beter begrijpen.

Onderzoekers Danielle Jacobson en Nida Mustafa ontwikkelden de sociale identiteitskaart om sociale identiteit te onderzoeken en erover na te denken. Deze methode is gestructureerd in drie verschillende niveaus die het begrip van sociale identiteiten en positionaliteit vergemakkelijken. Het begint met de identificatie van een persoonlijke sociale identiteit (niveau 1), zoals ras of geslacht. Vervolgens beoordeel je de invloed die deze identiteit heeft gehad op je levenservaringen (niveau 2). Vervolgens onderzoek je voor elke geïdentificeerde invloed de bijbehorende emoties of gevoelens (niveau 3). Het komt vaak voor dat er meerdere levensimpacts worden geassocieerd met elke sociale identiteit, en een verscheidenheid aan emoties gekoppeld aan elke impact.

  • Het stelt gebruikers in staat om na te denken over en te visualiseren hoe hun sociale identiteiten en bijbehorende machtsdynamieken hun werk beïnvloeden, in het bijzonder in educatieve omgevingen. 
  • De Social Identity Map faciliteert reflectie op de veranderlijke of veranderende aard van sociale identiteit, wat helpt om eerder vastgehouden opvattingen uit te dagen en te verbreden. 
  • Het helpt opleiders bij het ontwikkelen van reflexiviteit, een cruciale vaardigheid in het begrijpen hoe hun sociale invloed hun interacties in de klas beïnvloedt en hun onderwijspraktijk in het algemeen.

Je leest meer over de Social Identity Map hier. 

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen