Contextualisering van kennis

Nadenken over de oorsprong van hoe en wat we onderwijzen

Contextualisering van kennis verwijst naar de inspanning om kritische denkvaardigheden aan te leren waarbij studenten leren nadenken over de sociale, culturele en disciplinaire context waarin kennis wordt gecreëerd. Contextualisering houdt in dat het leerplan wordt uitgebreid met de stemmen van onderzoekers en docenten met een niet-westerse achtergrond, raciale-/etnische-/gender-/seksuele minderheden en diverse casestudies. Inclusieve educatie is alleen mogelijk wanneer we diversiteit van denken in ons curriculum opnemen en gevestigde vormen van kennis in twijfel durven trekken. Contextualiseren van kennis houdt ook in dat we testen, tentaminering en evaluaties opnieuw bekijken.

Tool voor literatuurreflectie

Een hulpmiddel om te reflecteren op en wijzigingen aan te brengen in je huidige literatuurselectie

Magnifying glass with lines in the lens

Tool kritisch lezen

Bevordering van een kritische benadering van het lezen van teksten

open book with eye in the center

Universal Design for Learning

Een kader om onderwijs en leren te verbeteren en te optimaliseren

Green graduation hat with white tassle

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen