Current facets (Pre-Master)

dr. (Roel) R.C.M. van Steensel

dr. (Roel) R.C.M. van Steensel
Assistant Professor Erasmus School of Social and Behavioural Sciences Department of Pedagogical Sciences
Location
Erasmus University Rotterdam
Room
T 13-42
Telephone
+31 6 17519597
Email
vansteensel@essb.eur.nl

More information

Back to overview

Profile

        • R.C.M. van Steensel, S. Herppich, N. McElvany & J.J. Kurvers (2012). How effective are family literacy programs for children’s literacy skills? A review of the meta-analytic evidence. In B.H. Wasik (Ed.), Handbook of Family Literacy. New York: Routledge
        • N. McElvany, R.C.M. van Steensel, K. Guill, C. van Tuijl & S. Herppich (2012). Family literacy programs in the Netherlands and in Germany: Policies, current programs, and evaluation studies. In B..H. Wasik (Ed.), Handbook of Family Literacy. Second Edition (pp. 339-353). New York: Routledge
        • R.C.M. van Steensel, A.E. Krijnen, S. De La Rie & M. Meeuwisse (2016). Stimulering van taal en geletterdheid: ouderbetrokkenheid organiseren. In Onderwijs en opvoeding in stedelijke context. Van startbekwaam naar stadsbekwaam (pp. 235-246). Bussum: Coutinho
        • R.C.M. van Steensel, R.J. Oostdam & A.J.S. van Gelderen (2013). Vermijding en frustratie. Het belang van negatieve motivaties voor de leesvaardigheid van vmbo'ers. In D. Schram (Ed.), De aarzelende lezer over de streep. Recente wetenschappelijke inzichten (Stichting Lezen reeks, 22) (pp. 105-122). Amsterdam: Stichting Lezen
        • R.C.M. van Steensel, A.J.S. van Gelderen, C. van Kruistum, I. de Milliano, M. Trapman, R.J. Oostdam & P.P.M. Leseman (2013). Hoe moeilijk is goed lezen en schrijven voor vmbo'ers? Inzichten uit onderzoek. In J. van der Waals & M. van Schaik (Eds.), Het vmbo van dichtbij. Bewegen tussen theorie en praktijk (pp. 111-136). Amsterdam: SWP
      • R.C.M. van Steensel, N.E. van der Sande, W. Bramer & L.R. Arends (2016). Effecten van leesmotivatie-interventies: Uitkomsten van een meta-analyse. Reviewstudie in opdracht van NRO. (Extern rapport). Rotterdam: Erasmus Universiteit Rotterdam
      • R.C.M. van Steensel & E. Segers (2017). Succesvol lezen in het onderwijs. Delft: Eburon
      • A.E. Krijnen, R.C.M. van Steensel, M. Meeuwisse & S.E. Severiens (2018, augustus 29). Parental Literacy Beliefs and Associations with Parental Input During a Literacy Activity. Berlin, Germany, Conference Early Childhood Education, SIG 5 of EARLI.
      • R.C.M. van Steensel (2016, november 10). Weerzin tegen lezen of weer zin in lezen? Amersfoort, Keynote Wetenschappelijk Congres Stichting Lezen.
      • R.C.M. van Steensel (2017, mei 19). Hoe zorg je voor betrokken lezers? Over de rol van motivatie, woordenschat en leesstrategieën. Amersfoort, Keynote Studiedag MBO Taalacademie.
      • R.C.M. van Steensel (2017, juni 30). 1 jaar Success for All. Antwerpen, Discussant Onderwijsresearchdagen 2017.
      • A.E. Krijnen, R.C.M. van Steensel, M. Meeuwisse & S.E. Severiens (2018, juli 20). Parental Literacy Beliefs and Associations with Parental Support of Children’s Emergent Literacy Development. An Exploratory Study. Brighton, United Kingdom, Conference of Scientific Studies of Reading.
      • R.C.M. van Steensel, N.E. van der Sande & L.R. Arends (2017, juli 15). Effectiveness of interventions that foster reading motivation: A meta-analysis. Halifax, Canada, Conference Society for the Scientific Study of Reading.
      • R.C.M. van Steensel (2017, november 24). Betrokken lezers: Over leesmotivatie, leesweerstand, woordenschat en strategisch lezen. Zwolle, Keynote Het Schoolvak Nederlands.
      • A.E. Krijnen, R.C.M. van Steensel, M. Meeuwisse & S.E. Severiens (2017, september 1). Implementing PLCs to Sustain a Family Literacy Program in Dutch Urban Elementary Schools. Tampere, Finland, EARLI Conference 2017.
      • A.E. Krijnen, R.C.M. van Steensel, M. Meeuwisse, J. Jongerling & S.E. SeveriensExtending the Home Literacy Model: a new typology of parent-child home literacy activities and associations with children´s emergent literacy skills. Bad Schüssenried, ICO Fall School.
      • A.E. Krijnen, R.C.M. van Steensel, M. Meeuwisse, J. Jongerling & S.E. Severiens (2016, augustus 25). Associations Between Parental Literacy Beliefs, Home Literacy Activities and Children´s Emergent Literacy Skills. Dublin, ECER 2016.
      • A.E. Krijnen, R.C.M. van Steensel, M. Meeuwisse & S.E. Severiens (2015, juni 19). Opvattingen van ouders in een family literacy programma over hun rol in de talige en geletterde ontwikkeling van kleuters. Eerste resultaten van een kwalitatieve studie. Leiden, ORD.
      • A.E. Krijnen, M. Meeuwisse, S.E. Severiens & R.C.M. van Steensel (2015, november 4). Ouderbetrokkenheid in de voor- en vroegschoolse educatie: omgang met diverse oudergroepen en bevordering van duurzaamheid. Amersfoort, NRO congres.
      • A.E. Krijnen, R.C.M. van Steensel, M. Meeuwisse & S.E. Severiens (2016). Nieuwe inzichten in het geletterd gezinsklimaat: relaties tussen thuisactiviteiten, ouderlijke opvattingen en de ontluikende geletterdheid van jonge kinderen. Onderwijs Research Dagen 2016: Rotterdam.
      • A.E. Krijnen, R.C.M. van Steensel, M. Meeuwisse & S.E. Severiens (2016). Een uitbreiding van het Home Literacy Model: de relaties tussen ouderlijke opvattingen over vroege taal- en leesontwikkeling, thuisactiviteiten en de taalvaardigheid van jonge kinderen. Onderwijs Research Dagen: Rotterdam (2016, mei 25 - 2016, mei 27).
      • R.C.M. van Steensel, M. Meeuwisse & S.E. Severiens (2014). Ouderbetrokkenheid in de voor- en vroegschoolse educatie: omgang met diverse oudergroepen en bevordering van duurzaamheid.
  • Dr. P. A. Tiele Stichting

    Start Date
    Jun/2017
    End Date
    Is current
    Place
    DEN HAAG
    Description
    Lid Wetenschappelijke Adviesraad
    Specialty
    Onderwijswetenschappen

    Stichting De Verre Bergen

    Start Date
    Jul/2017
    End Date
    Is current
    Place
    ROTTERDAM
    Description
    Voorzitter c.ie onderzoek Peutercollege
    Specialty
    Onderwijswetenschappen

    Vrije Universiteit Amsterdam

    Start Date
    May/2016
    End Date
    Is current
    Place
    AMSTERDAM
    Description
    Bijzonder hoogleraar Leesgedrag
    Specialty
    Onderwijswetenschappen
  • Beleid en Bestuur in het Onderwijs

    Title
    Beleid en Bestuur in het Onderwijs
    Year
    2018
    Period
    BLOK 4
    Year level
    Bachelor 3 (Pedagogische Wetenschappen)

    Assessment in Education and Training

    Title
    Assessment in Education and Training
    Year
    2018
    Period
    BLOK 2
    Year level
    Master (Psychology / Human Learning and Performance)
  • Assistant Professor

    University
    Erasmus University Rotterdam
    School
    Erasmus School of Social and Behavioural Sciences
    Department
    Department of Pedagogical Sciences
    Country
    Nederland
    Telephone
    +31 6 17519597

Address

Visiting address

Burg. Oudlaan 50 3062 PA Rotterdam

Postal address

Postbus 1738 3000 DR Rotterdam