dr. (Roel) RCM van Steensel

dr. (Roel) RCM van Steensel
Assistant Professor Erasmus School of Social and Behavioural Sciences Department of Psychology, Education & Child Studies/Educational and Developmental Psychology
Location
Burg. Oudlaan 50, Rotterdam
Room
T13-42
Email
vansteensel@essb.eur.nl

More information

Back to overview

Profile

        • R.C.M. van Steensel, A.E. Krijnen, S. de la Rie & M. Meeuwisse (2016). Stimulering van taal en geletterdheid: ouderbetrokkenheid organiseren. In Onderwijs en opvoeding in stedelijke context. Van startbekwaam naar stadsbekwaam (pp. 235-246). Bussum: Coutinho
        • R.C.M. van Steensel, A.J.S. van Gelderen, C. van Kruistum, I. de Milliano, M. Trapman, R.J. Oostdam & P.P.M. Leseman (2013). Hoe moeilijk is goed lezen en schrijven voor vmbo'ers? Inzichten uit onderzoek. In J. van der Waals & M. van Schaik (Eds.), Het vmbo van dichtbij. Bewegen tussen theorie en praktijk (pp. 111-136). Amsterdam: SWP
        • R.C.M. van Steensel, R.J. Oostdam & A.J.S. van Gelderen (2013). Vermijding en frustratie. Het belang van negatieve motivaties voor de leesvaardigheid van vmbo'ers. In D. Schram (Ed.), De aarzelende lezer over de streep. Recente wetenschappelijke inzichten (Stichting Lezen reeks, 22) (pp. 105-122). Amsterdam: Stichting Lezen
      • R.C.M. van Steensel (2017, mei 19). Hoe zorg je voor betrokken lezers? Over de rol van motivatie, woordenschat en leesstrategieën. Amersfoort, Keynote Studiedag MBO Taalacademie.
      • R.C.M. van Steensel (2016, november 10). Weerzin tegen lezen of weer zin in lezen? Amersfoort, Keynote Wetenschappelijk Congres Stichting Lezen.
      • A.E. Krijnen, R.C.M. van Steensel, M. Meeuwisse & S.E. Severiens (2018, augustus 29). Parental Literacy Beliefs and Associations with Parental Input During a Literacy Activity. Berlin, Germany, Conference Early Childhood Education, SIG 5 of EARLI.
      • A.E. Krijnen, R.C.M. van Steensel, M. Meeuwisse & S.E. Severiens (2018, juli 20). Parental Literacy Beliefs and Associations with Parental Support of Children’s Emergent Literacy Development. An Exploratory Study. Brighton, United Kingdom, Conference of Scientific Studies of Reading.
      • R.C.M. van Steensel (2017, juni 30). 1 jaar Success for All. Antwerpen, Discussant Onderwijsresearchdagen 2017.
      • A.E. Krijnen, R.C.M. van Steensel, M. Meeuwisse & S.E. Severiens (2017, september 1). Implementing PLCs to Sustain a Family Literacy Program in Dutch Urban Elementary Schools. Tampere, Finland, EARLI Conference 2017.
      • R.C.M. van Steensel, N.E. van der Sande & L.R. Arends (2017, juli 15). Effectiveness of interventions that foster reading motivation: A meta-analysis. Halifax, Canada, Conference Society for the Scientific Study of Reading.
      • S. de la Rie, R.C.M. van Steensel, A.J.S. van Gelderen, J. Jongerling & S. Severiens (2017, augustus 29). Outcomes and implementation of a Dutch Family Literacy Program. Tampere, Finland, EARLI Conference.
      • R.C.M. van Steensel (2017, september 27). Taal begint thuis: Over de rol van ouders bij taal en geletterdheid. Utrecht, Keynote Gebruikersdag LOGO 3000.
      • R.C.M. van Steensel (2017, september 12). Fostering language abilities of kindergarten children: Interventions in child care centers and families. Muenster, Germany, Discussant PAEPSY Conference.
      • R.C.M. van Steensel (2017, oktober 4). Betrokken lezers in het vmbo: Over leesmotivatie, leesweerstand, woordenschat en strategisch lezen. Utrecht, Keynote Studiedag Kenniscentrum Begrijpend Lezen.
      • R.C.M. van Steensel (2017, november 24). Betrokken lezers: Over leesmotivatie, leesweerstand, woordenschat en strategisch lezen. Zwolle, Keynote Het Schoolvak Nederlands.
      • S. de la Rie, R.C.M. van Steensel, A.J.S. van Gelderen & S. Severiens (2017, juli 13). Cognitive demand in parent-child interactions and children’s literacy skills. Halifax, Canada, Conference Society for the Scientific Study of Reading.
      • A.E. Krijnen, R.C.M. van Steensel, M. Meeuwisse, J. Jongerling & S.E. Severiens (2016, augustus 25). Associations Between Parental Literacy Beliefs, Home Literacy Activities and Children´s Emergent Literacy Skills. Dublin, ECER 2016.
      • A.E. Krijnen, R.C.M. van Steensel, M. Meeuwisse, J. Jongerling & S.E. SeveriensExtending the Home Literacy Model: a new typology of parent-child home literacy activities and associations with children´s emergent literacy skills. Bad Schüssenried, ICO Fall School.
      • A.E. Krijnen, R.C.M. van Steensel, M. Meeuwisse & S.E. Severiens (2015, juni 19). Opvattingen van ouders in een family literacy programma over hun rol in de talige en geletterde ontwikkeling van kleuters. Eerste resultaten van een kwalitatieve studie. Leiden, ORD.
      • A.E. Krijnen, M. Meeuwisse, S.E. Severiens & R.C.M. van Steensel (2015, november 4). Ouderbetrokkenheid in de voor- en vroegschoolse educatie: omgang met diverse oudergroepen en bevordering van duurzaamheid. Amersfoort, NRO congres.
      • A.E. Krijnen, R.C.M. van Steensel, M. Meeuwisse & S.E. Severiens (2016). Een uitbreiding van het Home Literacy Model: de relaties tussen ouderlijke opvattingen over vroege taal- en leesontwikkeling, thuisactiviteiten en de taalvaardigheid van jonge kinderen. Onderwijs Research Dagen: Rotterdam (2016, mei 25 - 2016, mei 27).
      • A.E. Krijnen, R.C.M. van Steensel, M. Meeuwisse & S.E. Severiens (2016). Nieuwe inzichten in het geletterd gezinsklimaat: relaties tussen thuisactiviteiten, ouderlijke opvattingen en de ontluikende geletterdheid van jonge kinderen. Onderwijs Research Dagen 2016: Rotterdam.
      • R.C.M. van Steensel, M. Meeuwisse & S.E. Severiens (2014). Ouderbetrokkenheid in de voor- en vroegschoolse educatie: omgang met diverse oudergroepen en bevordering van duurzaamheid.
  • 3.4C Beleid en Bestuur in het Onderwijs

    Title
    3.4C Beleid en Bestuur in het Onderwijs
    Year
    2019
    Year level
    (Bachelor 3)

    4.2C Assessment in Education & Training

    Title
    4.2C Assessment in Education & Training
    Year
    2019
    Year level
    (Master) (Master)
  • Assistant Professor

    University
    Erasmus University Rotterdam
    School
    Erasmus School of Social and Behavioural Sciences
    Department
    Department of Psychology, Education & Child Studies/Educational and Developmental Psychology
    Country
    The Netherlands

Address

Visiting address

Burg. Oudlaan 50 3062 PA Rotterdam

Postal address

Postbus 1738 3000 DR Rotterdam