Annique van der Valk

Dankzij mijn studie weet ik wat journalisten liever wel en niet ontvangen.
Master Media Studies, programma Media & Journalistiek (2011)
Functie: Corporate Communication and Public Relations Coworker at IKEA Nederland

‘Nadat ik een Bachelor Communicatie- en Informatiewetenschappen had gedaan wilde ik graag een Master volgen op het gebied van media. Ik kwam toen al snel uit bij de master Media Studies aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Het programma Media & Journalistiek leek me een praktische studie waarbij het functioneren en de maatschappelijke betekenis van de journalistiek en in ruimere zin de media worden behandeld.

Ik heb mijn banen eigenlijk altijd via mijn eigen netwerk gevonden en ik heb niet lang hoeven zoeken naar mijn eerste baan. Momenteel ben ik werkzaam op de Corporate Communicatie afdeling van IKEA Nederland, waar ik verantwoordelijk ben voor alle commerciële en product PR van IKEA. PR en journalistiek zijn eigenlijk water en vuur, maar dankzij mijn studie heb ik inzicht gekregen in de mediawereld en de journalistiek. Ik weet wat ikzelf als journalist liever wel en niet zou willen ontvangen en zo weet ik hoe ik hierop in kan spelen.

Tegen huidige studenten zou ik willen zeggen, bouw een goed eigen netwerk op en initieer een afstudeerstage. Ook al is het niet opgenomen in je studieprogramma, maak je er hard voor en ga er gewoon voor. Verder zou ik hen aanraden om je zwakke punten te trainen tijdens je studie. Als je het communicatief moeilijk hebt, ook al heb je communicatie gestudeerd, ontwikkel dit dan. Het is voor je toekomstige baan belangrijk dat je gemakkelijk kunt kletsen, en door activiteiten naast je studie te doen ontwikkel je dit. Je hoeft van nature geen extravert persoon te zijn, maar je kunt wel oefenen om dat te worden.’