Bachelor Geschiedenis Alumni Ervaringen

  • Thùy Dung Phạm

    Alumna International Bachelor History

    IBHistory biedt studenten veel mogelijkheden om tijdens de opleiding verschillende interesses te verkennen
    Profile picture of IBHistory alumna Thuy Pham
    IBHistory biedt studenten veel mogelijkheden om tijdens de opleiding verschillende interesses te verkennen

    Studieprogramma: International Bachelor History 
    Afstudeerjaar: 2022
    Baan: Junior researcher at Huygens Institute 
     

    Historisch perspectief

    Ik heb gekozen om IBHistory te studeren aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) vanwege de internationale oriëntatie en de focus op moderne wereldgeschiedenis. Veel van de onderwerpen – zoals kolonialisme, migratie, handel, wereldreligies – behandelden belangrijke mondiale ontwikkelingen die me hielpen om de huidige uitdagingen vanuit een historisch perspectief te begrijpen. Het eerste jaar van de opleiding geschiedenis staat volledig in het teken van het aanleren van basiskennis, theorieën en vaardigheden. In het tweede jaar kun je vervolgens kiezen waar je je op wilt richten. IBHistory biedt studenten dus veel mogelijkheden om tijdens de opleiding verschillende interesses te verkennen, bijvoorbeeld via keuzevakken.  

    Archieven en onderzoek: mijn eerste baan

    Tijdens mijn masteropleiding ben ik begonnen als student-assistent bij het Huygens Instituut, waar ik na mijn afstuderen als onderzoeksassistent kon blijven werken. Ik werk nu bij het instituut als junior onderzoeker aan het GLOBABLISE-project, een project dat een digitale infrastructuur bouwt die de toegang tot het archief van de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) vergemakkelijkt. Aangezien de VOC in de 17e en 18e eeuw actief was, zijn veel termen, plaatsnamen of persoonsnamen die in de documenten van de Compagnie worden genoemd, ons vandaag de dag onbekend. Het doel van het project is daarom om een thesaurus en verschillende datasets te creëeren waarin gebruikers informatie over deze entiteiten kunnen opzoeken. Mijn taak hierbij is om onderzoek te doen om die informatie te verstrekken. Ik speur bijvoorbeeld historische kaarten af om een verwoest fort te lokaliseren, raadpleeg secundaire werken om een rechtbankstitel in het vroegmoderne Indonesië te definiëren, of bied contextuele informatie voor historische termen die als problematisch worden beschouwd.

    Waardevolle vaardigheden

    Mijn taken bij het Huygens Instituut omvatten veel historisch onderzoek, dus het is handig dat ik in het IBHistory-programma heb geleerd hoe ik door historisch materiaal zoals archieven moet navigeren, hoe ik informatie uit secundaire geschiedschrijving moet beoordelen en samenvatten, en hoe ik mijn bronnen kritisch moet evalueren. Het meest waardevolle dat ik uit het programma heb gehaald, is het vermogen om iemands positionaliteit te herkennen en kritisch te bespreken, bewustzijn van de stille en gemarginaliseerde stemmen uit de geschiedenis en een open, inclusieve houding ten opzichte van verschillende perspectieven.

    Wees zelfverzekerd

    Mijn advies aan geschiedenisstudenten die binnenkort aan hun carrière beginnen, is: wees niet bang om te solliciteren, ook al voldoe je niet aan alle vereisten in de functieomschrijving. Concentreer je op wat je kunt doen dat aansluit bij de behoeften van de werkgever en heb vertrouwen in je vermogen om gaandeweg te leren.

    Profile picture of IBHistory alumna Thuy Pham
  • Bjorn Fijneman

    Alumnus Bachelor Geschiedenis

    Kwalitatief analyseren of kwantitatief analyseren; het is de combinatie die ik heb geleerd te maken tijdens de bachelor Geschiedenis, waar ik nu veel profijt van heb in de dagelijkse praktijk
    Profile picture of History alumnus Bjorn Fijneman
    Kwalitatief analyseren of kwantitatief analyseren; het is de combinatie die ik heb geleerd te maken tijdens de bachelor Geschiedenis, waar ik nu veel profijt van heb in de dagelijkse praktijk

    Duik in het verleden

    Ik ben geschiedenis gaan studeren vanwege mijn interesse in het verleden. In eerste instantie wilde ik leraar geschiedenis worden, maar ik kwam er al gauw achter dat bepaalde aspecten van het leraarschap niet bij mij pasten. Toen besloot ik de Bachelor Geschiedenis te gaan studeren aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Mijn passie voor het verleden en het kiezen van culturele geschiedenis als focusgebied brachten mij uiteindelijk bij waar ik mij het meest over interesseer: de vraag waarom mensen doen/maken/zeggen wat ze doen.

    Wat ik heel fijn vond aan de Bachelor Geschiedenis was dat er voldoende vrijheid in het programma was om een eigen invulling te geven aan het schrijven van papers. Zo was er vaak een overkoepelend thema, maar kon je daarbinnen zelf invulling geven door de vraag die je ging stellen en de bronnen die je daarvoor ging raadplegen. 

    Op zoek naar een baan

    Na afronding van mijn bachelor programma besloot ik mijn vaardigheden te versterken en uit te breiden, door het volgen van de master Digital Culture Studies aan Tilburg University. Daarna ben ik op zoek gegaan naar een baan. Die zoektocht vond ik in het begin wel spannend, omdat ik net als vele anderen nog niet veel werkervaring had. Gelukkig vond ik via LinkedIn vrij snel mijn huidige baan bij de Inspectie van het Onderwijs. 

    Afwisseling

    Als analist bij de Inspectie van het Onderwijs ben ik verantwoordelijk voor het schetsen van een eerste beeld over een school/bestuur dat bezocht gaat worden. Dit eerste beeld stel ik op op basis van de door de school opgestuurde documenten en de gegevens die bekend zijn over de school. Dit deel ik vervolgens met de inspecteurs voordat ze de school bezoeken. Wat deze baan interessant maakt? Vooral de afwisseling! Elke school is anders en zo ook wat er wordt aangeleverd door de school aan documenten, zoals jaarverslagen, schoolgidsen of schoolplannen. 

    Analyseren is een vaardigheid dat (bijna) elke dag in mijn werkzaamheden terugkomt. Of het nu gaat om kwalitatief analyseren of kwantitatief analyseren; het is de combinatie die ik heb geleerd te maken tijdens mijn bachelor studie en hoe dit ordelijk te doen, waar ik nu veel profijt van heb in de dagelijkse praktijk. 

    Advies

    Mijn advies in de zoektocht naar een baan is vooral dat je er gewoon voor moet gaan! Denk niet “ze nemen me toch niet aan”, maar probeer het toch. Elke e-mail, elk gesprek is een leermoment en een stap dichterbij het vinden van jouw droombaan. 


     

     

    Profile picture of History alumnus Bjorn Fijneman
  • Reza Cheuk-Alam

    Reza Cheuk-Alam - Alumna BA Geschiedenis & MA Global History and International Relations

    Tijdens mijn studie ben ik erachter gekomen dat ik veel interesse heb in (geschiedenis) onderwijs.
    Profile picture of Bachelor History alumna Reza Cheuk-Alam
    Tijdens mijn studie ben ik erachter gekomen dat ik veel interesse heb in (geschiedenis) onderwijs.

    Keuze voor geschiedenis aan de EUR

    De bachelor Geschiedenis aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) heeft een internationaal karakter, wat mij enorm aansprak. Bovendien was ik enthousiast over het kleinschalige onderwijs dat de studie biedt. Bijna iedere docent kent je bij naam en ook je medestudenten leer je op een persoonlijk vlak kennen.

    Tijdens de vakken bestudeer je het verleden thematisch met een blik vanuit het heden. Daarom zijn de onderwerpen ook voor vandaag de dag ontzettend relevant (denk aan: sociale ongelijkheid, migratie, identiteit, internationale relaties etc.). Door in het tweede jaar de “track” Cultural History en keuzevakken te kiezen die echt bij mij paste, wist ik dat ik mijzelf goed kon onderscheiden van andere studenten.

    Het was dan ook geen verrassing dat ik na mijn bachelor Geschiedenis, ook mijn master Global History and International Relations ging volgen aan de EUR. Ik koos voor deze master, omdat ik de opleiding – net als de bachelor – zelf voor een groot deel vorm kon geven door middel van keuzevakken, een stage en ruime keuze uit master thesis classes.

    Werken in de onderwijssector

    Tijdens mijn studie ben ik erachter gekomen dat ik veel interesse heb in (geschiedenis) onderwijs. Dit komt doordat ik mentor en ambassador ben geweest en de Educatieve Minor heb gevolgd. In mijn tussenjaar tussen de bachelor en master gaf ik ook nog les aan eerstejaars geschiedenisstudenten. Tot slot besloot ik mijn masteronderzoek te doen naar de interesses van leerlingen met betrekking tot geschiedenis in het basisonderwijs in een superdiverse stad als Rotterdam.

    Het was dus wel duidelijk dat ik mij met onderwijs bezig wilde houden, ook na mijn studie. Nu werk ik bij het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) als programma-/ beleidsmedewerker en zorg ik (met heel veel anderen) ervoor dat onderzoekers de kans krijgen nog meer belangrijke en mooie onderzoeken te doen naar onderwijs.  

    Advies aan huidige (geschiedenis) studenten

    Naast de opleiding worden genoeg extra curriculaire activiteiten aangeboden. Ook al kan dit best spannend zijn, zou ik iedere student zeker aanraden deze kansen te grijpen. Vooral omdat het je op het gebied van persoonlijke ontwikkeling ontzettend veel kan bieden. En het belangrijkste: geniet van de studie en het studeren; de tijd vliegt als je het naar je zin hebt!

    Profile picture of Bachelor History alumna Reza Cheuk-Alam
  • Lena Martinović

    Lena Martinović - Alumna International Bachelor History

    In plaats van jaartallen en namen te moeten onthouden, richtte IBHistory zich op concepten en ideeën. Ik vond dat dit de studie erg interessant maakte.
    Portrait picture of Lena Martinovic
    In plaats van jaartallen en namen te moeten onthouden, richtte IBHistory zich op concepten en ideeën. Ik vond dat dit de studie erg interessant maakte.

    Concepten en ideeën

    "Een van de belangrijkste redenen waarom ik besloot Geschiedenis te gaan studeren aan de Erasmus Universiteit Rotterdam waren de colleges. We richtten ons op de moderne geschiedenis, op politiek, cultuur, economie... In plaats van jaartallen en namen te moeten onthouden, richtte het programma zich op concepten en ideeën. Ik vond dat dit de studie zeer interessant maakte. Een ander aspect dat mij aantrok in de studie aan de EUR was de stage die we konden lopen als onderdeel van onze studie. Als internationale student zijn de mogelijkheden om te werken en ervaring op te doen schaars, dus de mogelijkheid om de vaardigheden die ik als student geschiedenis heb geleerd (onderzoek, schrijven, kritisch denken) te gebruiken en toe te passen in de praktijk, was van onschatbare waarde.

    Ik liep tijdens mijn studie stage bij EUROCLIO, een kleine non-profitorganisatie die zich richt op geschiedenisonderwijs als instrument voor conflictpreventie. Ik bood ondersteuning bij projectmanagement, het schrijven van rapporten, de organisatie van evenementen, outreach en communicatie. Zonder mijn studie had ik deze stage niet kunnen doen."

    Mijn toekomstige carrièrepad ontdekken

    "Naast de stage deed ik veel vrijwilligerswerk op de universiteit. Zo werd ik in mijn eerste jaar lid van de Erasmus Debating Society. Ik was niet alleen betrokken bij het debatteren, maar ook bij de organisatie achter de schermen. Als secretaris van de vereniging hield ik me bezig met interne communicatie en contacten tussen onze vereniging en belanghebbenden. Dit vrijwilligerswerk sloot goed aan bij de studie geschiedenis, want de vaardigheden die je als geschiedenisstudent leert, kun je ook toepassen bij het debatteren, en andersom: mijn schrijfvaardigheden en kritisch denkvermogen gingen er sterk op vooruit!

    Door het vrijwilligerswerk en de stage besefte ik dat ik graag in projectmanagement en -communicatie wilde werken. De stage leidde tot mijn eerste baan in Belgrado, waar ik voor een kleine non-profit organisatie werkte als communicatiecoördinator. Daarna solliciteerde ik naar mijn huidige functie als project- en strategiemedewerker bij het Internationaal Comité van het Rode Kruis (ICRC).

    In mijn dagelijkse werkzaamheden ondersteun ik het veranderingsmanagement en de interne communicatieactiviteiten van het team in Genève en geef ik trainingen over het gebruik van informatiemanagementtools en -procedures."

    Plezier maken

    "Neem de tijd om deel uit te maken van studiegroepen of studieverenigingen. Studeren is belangrijk, maar vergeet niet dat je tijd op de universiteit kort is. Je faculteitsvereniging is een geweldige plek om te netwerken, mensen te ontmoeten, maar ook om plezier te maken."

    Portrait picture of Lena Martinovic

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen