Over gewicht in Rotterdam

Arminius, Museumpark 3

Voeg toe aan agenda
SG: do not re-use

Over gewicht in Rotterdam. Feiten en fabels over voeding, vetverbranding en verborgen dikmakers Rotterdam Lezing 2019 door prof. dr. Liesbeth van Rossum, Erasmus MC.

Het aantal mensen met overgewicht is dramatisch toegenomen. In 2018 had voor het eerst meer dan de helft van de Nederlanders overgewicht, en 15% ernstig overgewicht, ofwel obesitas. In Rotterdam liggen deze percentages zelfs nog hoger dan het landelijke gemiddelde. Overgewicht of obesitas gaat vaak gepaard met allerlei aandoeningen, zoals diabetes mellitus, verhoogde bloeddruk en hart- en vaatziekten. Daarnaast leidt obesitas tot een verhoogd risico op depressie, psychosociale problemen, gewrichtsklachten en verschillende vormen van kanker.

Een Rotterdam-brede aanpak

Tijdens deze Rotterdamlezing werpt Liesbeth van Rossum nieuw licht op het gevaar én het belang van ons lichaamsvet. Zijn er specifieke redenen aan te wijzen waarom zoveel Rotterdammers overgewicht hebben? Is het toeval dat de Rotterdamse specialiteit juist de caloriebom ‘kapsalon’ is of spelen er nog hele andere factoren mee?

De huidige behandelingen voor obesitas, zijn vaak weinig effectief, omdat het zo’n complexe aandoening is. Van Rossum vindt het belangrijk dat de leefomgeving zo aangepast wordt dat deze alle Rotterdammers uitnodigt om gezonder te gaan leven. Zij pleit daarnaast ook voor meer aandacht voor de talloze factoren die naast ongezonde voeding en te weinig lichaamsbeweging bijdragen aan obesitas of het afvallen bemoeilijken.

Zo kunnen chronische stress, medicijngebruik, hormoonveranderingen, slaaptekort en tal van andere factoren ook gewichtstoename geven. Denk maar eens hoeveel mensen in bijvoorbeeld in ploegendiensten in de Rotterdamse haven of in ziekenhuizen werken. Van die verstoorde slaap-waak patronen is bekend is dat het je lichaam ontregelt en bijdraagt aan gewichtstoename. Gelukkig zijn er verrassende oplossingen voorhanden, bijvoorbeeld hoe we ons eigen gunstige bruine vet (dat calorieën omzet in warmte!) kunnen activeren en ook hoe we andere dikmakers kunnen aanpakken, die direct toepasbaar zijn in het dagelijkse leven.

Niet de loze belofte van het nieuwste dieet, maar eenvoudige tips & trucs in het dagelijkse leven en een Rotterdam-brede aanpak zijn de sleutel voor een enorme gezondheidswinst in Rotterdam én een strakkere buik.

Over Liesbeth van Rossum

Prof dr Liesbeth van Rossum is internist-endocrinoloog Erasmus MC, Rotterdam en hoofd van het Centrum Gezond Gewicht, divisie volwassenen en lid van de Jonge Akademie van de KNAW. Op 19 april verschijnt het boek Vet Belangrijk (Mariëtte Boon & Liesbeth van Rossum, Ambo Anthos) dat inmiddels al verkocht is aan meerdere landen wereldwijd.

De lezing wordt geopend door Wethouder Sven de Langen (Volksgezondheid, Zorg, Ouderen en Sport) en collegevoorzitter Kristel Baele van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Debat met de zaal na afloop van de lezing Moderatie: Geert Maarse.

Toegang: gratis

De Rotterdam Lezing wordt georganiseerd door de Erasmus Universiteit Rotterdam en Debatcentrum Arminius, i.s.m. Studium Generale en Erasmus Magazine. Mede mogelijk gemaakt door Erasmus Trustfonds en 105 jaar EUR – Science meets city