Marc Verboord publiceert artikel met Media, Culture & Society alumnus Just Kist

Portrait picture of Marc Verboord

Dr. Marc Verboord publiceert binnenkort een artikel in het boek “Asian Culture Flows. Cultural Policies, Creative Industries, and Media Consumers” samen met Media, Culture & Society alumnus Just Kist.

Het artikel onderzoekt welke rol YouTube speelt in de globalisering van popmuziek. Meer specifiek analyseert het de herkomst van de meest populaire muziekvideo’s in een aantal Europese en Aziatische video hitparades op YouTube. De resultaten laten zien dat het internet slechts in beperkte mate de kloof tussen culturen uit diverse delen van de wereld heeft gedicht. Wat wel zichtbaar is, is de opkomst van K-pop.

Het gebundelde boek waar het artikel van Dr. Verboord en Kist een bijdrage voor is, biedt lezers "een gegronde analyse van de organisatiorische en economische logica van Aziatische creatieve industrieën, nationaal cultuurbeleid dat culturele stromen bevordert of belemmert, en de mediaconvergentie en toenemende vraag van online consumenten naar Aziatische cultuurproducten. Dergelijke inzichten zijn van cruciaal belang voor een beter begrip van de dynamiek van transnationale culturele stromingen in het hedendaagse Azië."

MA Thesis

Het artikel is gebaseerd op de Master Thesis die Just Kist schreef in de opleiding Media Studies in 2014. Het boek wordt verwacht op 12 september 2018. Meer informatie is te vinden op de website van Springer.