Congres alternatieve bekostiging in de zorg

vrijdag 17 jun 2022, 09:30 - 16:30
Congres
Gesproken taal

Health Campus Den Haag

Meld je aan Voeg toe aan agenda
Een stethoscoop ligt bovenop op een berg met geld.

Op vrijdag 17 juni organiseert het BUNDLE expertisecentrum haar eerste congres over alternatieve bekostigingsmodellen in Den Haag. Het congres staat open voor iedereen die geïnteresseerd is in of zich bezighoudt met alternatieve bekostigingsmodellen in de zorg.

Programma

Marian Kaljouw (voorzitter raad van bestuur NZa) en Zirui Song (bekostigingsexpert Harvard Medical School) zullen de dag aftrappen met keynotes over bekostiging in relatie tot passende zorg en lessen van meer dan 10 jaar experimenteren met alternatieve bekostiging in de Verenigde Staten. De workshops richten zich op de theorie en praktijk van het vormgeven, implementeren en evalueren van alternatieve bekostigingsmodellen. Tot slot is er een interactieve paneldiscussie met bijdragen van Jet Bussemaker (RVS), Misja Mikkers (NZa), Dianda Veldman (Patiëntenfederatie), Eric van der Hijden (Zilveren Kruis) en Ronne Mairuhu (Haga Ziekenhuis). Na afloop is er ruime gelegenheid tot napraten tijdens een netwerkborrel op de daktuin van de Health Campus Den Haag.

Achtergrond

Hervorming van de bekostiging van zorgaanbieders staat in binnen- en buitenland hoog op de agenda. Hoewel er brede overeenstemming lijkt te bestaan over de noodzaak van bekostigingshervorming om de kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van zorg te waarborgen, is nog maar weinig bekend over welke bekostigingsmodellen het meest effectief zijn. Ook is onduidelijk waarom en onder welke voorwaarden alternatieve vormen van bekostiging resulteren in een positief effect én hoe deze modellen succesvol kunnen worden geïmplementeerd. Het BUNDLE expertisecentrum, een academische samenwerking tussen Health Campus Den Haag (voorheen: LUMC Campus Den Haag) en Erasmus School of Health Policy & Management, zet momenteel de eerste stappen om deze ‘black box’ te openen door middel van wetenschappelijk onderzoek en het bundelen van expertise op het gebied van alternatieve bekostiging van zorgaanbieders. Het congres staat in het teken van het delen van de reeds opgedane kennis en ervaring.