De data doen het niet

Gebouw
Erasmus Building
Campus Woudestein
Praat mee met Antoinette over haar onderzoek. Voeg toe aan agenda
Prof.dr. Antoinette de Bont | Erasmus School of Health Policy & Management (ESHPM)

We verwachten veel van data in de zorg. Met data kan een ieder – manager, zorgverlener en patiënt - onderbouwde beslissingen nemen. Gelijke toegang tot data kan de asymmetrie tussen hen opheffen. Zorgverleners zullen beter samenwerken wanneer zij hun data delen. Managers kunnen de zorg continu verbeteren door de data uit elektronische dossiers te analyseren. Patiënten zullen regie nemen over hun zorg als zij toegang krijgen tot hun data.

De data doen het echter niet. De hooggespannen verwachtingen over wat data doen, worden niet waargemaakt. Digitalisering van de zorg duurt langer, is duurder en kost meer moeite dan we denken. Hoe meer data patiënten, zorgverleners en managers hebben, hoe minder zij weten wat er mee te doen. Het wordt niet makkelijker, maar juist moeilijker om informatie te delen en samen te werken.

We hebben kennis nodig over de sociale processen die data doen werken. Sociologie van innovatie geeft antwoorden op belangrijke en urgente vragen in de zorg: Hoe kunnen patiënten, zorgverleners en managers data op productieve manieren gebruiken? Hoe kunnen we de ontwikkeling van data(technologie) in de zorg in andere richtingen sturen?

Oratie

Prof. dr. Antoinette de Bont neemt u mee in de wereld van data in de zorg. Zij aanvaardt op vrijdag 2 februari 2018 het ambt van bijzonder hoogleraar sociologie van innovaties in zorg bij Erasmus School of Health Policy & Management (ESHPM) vanwege de Vereniging Trustfonds. Antoinette spreekt haar oratie ‘De data doen het niet’ uit van 16.00-17.00 uur in de aula van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Oratie programma
WatWie StartEind
Ontvangst (koffie/ thee + versnapering)  15.1515.45
Publiek neemt plaats in de aula  15.4515:55
Cortege  15:5516:00
WelkomRector Magnificus 16:0016:05
Oratieprof.dr. Antoinette de Bont 16:0516:50
Receptie  16:50open

Video: waarom doen data het niet?

Tijdens haar oratie neemt prof.dr. Antoinette de Bont ons mee in de wereld van data in de zorg.

Oratie 'De data doen het niet' uitgesproken door prof.dr. Antoinette de Bont, Erasmus School of Health Policy & Management

De data doen het niet

Al uw vragen kunt u stellen aan de afdeling Marketing & Communicatie van Erasmus School of Health Policy & Management (ESHPM) via communicatie@eshpm.eur.nl

Wilt u de volledige oratie op video terugkijken? Mail dan naar debont@eshpm.eur.nl

Hoe u de Erasmus University het beste kan bereiken vindt u terug op onze website.