Oratie prof.dr. Marco Varkevisser: Hand in hand

Aanmelden Voeg toe aan agenda
Marco Varkevisser oratie

Hand in hand
Op zoek naar de juiste balans tussen marktwerking en overheidsingrijpen in de gezondheidszorg

In Nederland en tal van andere landen wordt bij de organisatie van gezondheidszorg in toenemende mate gebruik gemaakt van marktprikkels. Dit betekent dat voor de afstemming van vraag en aanbod van zorg niet langer wordt vertrouwd op gedetailleerde aanbod- en prijsregulering door de overheid. In plaats daarvan speelt onderlinge concurrentie een steeds belangrijkere rol.

Voor zorgaanbieders, zoals ziekenhuizen, houdt dit in dat zij veel meer dan in het verleden dienen te wedijveren om de gunst van patiënten. Veel prijzen zijn niet langer vooraf vastgesteld maar onderhandelbaar. Inkomsten zijn dan ook niet langer gegarandeerd in de vorm van vaste budgetten, maar prestatieafhankelijk geworden. Deze marktwerking moet uiteindelijk leiden tot betere zorg tegen de juiste prijs. Dit is echter geen vanzelfsprekendheid, want de zorg is geen gewone markt. Marktordening in de gezondheidszorg is dan ook verre van eenvoudig. Integendeel, er is sprake van een complexe zoektocht naar de juiste balans tussen marktwerking en overheidsingrijpen. Deze sluiten elkaar namelijk niet uit, maar dienen hand in hand te gaan!

De plechtigheid begint om 16:00 uur in de Aula van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Aansluitend is om 17:00 de receptie.

Voor vragen kunt u terecht bij Patricia Kemp van afdeling Marketing & Communicatie van Erasmus School of Health Policy & Management (ESHPM) via communicatie@eshpm.eur.nl.

Meer informatie lees het perbericht.