Promotie H. (Haske) van Veenendaal

Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda
Logo eshpm

H. van Veenendaal verdedigt zijn proefschrift op donderdag 21 september 2023, getiteld: ’Op weg naar gelijkheid in de zorg: Het versnellen van de toepassing van samen beslissen in de dagelijkse (oncologische) praktijk‘.

Hieronder volgt een korte samenvatting van het proefschrift:

Samen Beslissen (SB) staat voor een samenwerkingsproces waarin de zorgverlener en patiënt (met zijn of haar naasten) samen een beslissing nemen als er meer dan één medisch reële optie beschikbaar is. Dit kunnen beslissingen over diagnose, behandeling of follow-up zijn. Belangrijk is dat het wetenschappelijk bewijs en de waarden en voorkeuren van de patiënt over de beschikbare opties en hun voor- en nadelen worden meegenomen. Vier stappen zijn bij SB essentieel:
1. De zorgverlener bespreekt met de patiënt dat er iets te kiezen is en dat wat de patiënt belangrijk vindt, meetelt;
2. De zorgverlener bespreekt de opties en de voor- en nadelen van elke relevante optie;
3. De zorgverlener ondersteunt de patiënt bij het maken van afwegingen bespreken diens voorkeuren;
4. De zorgverlener en de patiënt nemen een beslissing of stellen deze uit en maken afspraken over het vervolg.

Hoewel is aangetoond dat SB beter is dan de bestaande manier van werken, wordt het niet breed toegepast in de dagelijkse praktijk van de zorg. De positieve verwachtingen van SB bij patiënten, zorgverleners en beleidsmakers, leidt tot veel steun om SB beter ingevoerd te krijgen. Omdat theorie over implementatie de toepassing in de praktijk kan versnellen, is het belangrijk hier onderzoek naar te doen.

In dit proefschrift wordt implementatieonderzoek beschreven: welke barrières en bevorderende factoren spelen een rol bij het vertragen of versnellen van de toepassing van SB? Aanpakken voor de implementatie worden geëvalueerd: deze richten zich op organisatorische en sociaal-politieke aspecten, op het gebruiken van SB-tools en -theorie en op hoe het gedrag van zorgverleners kan worden beïnvloed.

De openbare verdediging zal exact om 15.30 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen eventueel op het scherm buiten meekijken. Er is geen mogelijkheid tot toelating tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.

Er is aan kandidaat een livestreamlink verstrekt.