Symposium & oratie ‘Met Zorg Kiezen’

Op naar betere beslissingen in de gezondheidszorg: van theorie naar praktijk
Oratie Kim Putters
vrijdag 11 mrt 2022, 11:30 - 18:30
Symposium
Gebouw
Erasmus Paviljoen
Campus Woudestein
Ticket informatie

Let op: de voertaal bij het symposium is Engels. De rede wordt in het Nederlands uitgesproken.

Let op: het symposium vindt plaats in het Erasmus Paviljoen (11.30-15.15 uur). De rede wordt in de Aula (Erasmus Building) uitgesproken. De plechtigheid begint om 16.00 uur.

Meld je aan Voeg toe aan agenda

De gezondheidszorg staat onder zware druk als gevolg van stijgende uitgaven, een vergrijzende bevolking en hoge prijzen van nieuwe medische behandelopties. Er moeten dan ook moeilijke keuzes gemaakt worden in de gezondheidszorg. Gezien de grote belangen die voor de patiënt en de maatschappij op het spel staan, zowel in termen van uitgaven als in baten, moeten deze keuzes met zorg gemaakt maken. ‘Met Zorg Kiezen’ gaat, vanuit een brede waardering-invalshoek, in op het streven naar optimale beslissingen in de gezondheidszorg voor zowel patiënt als maatschappij.

Er wordt duidelijk gemaakt dat tenminste een viertal theoretische en methodologische uitdagingen overwonnen moet worden om dit te kunnen bewerkstelligen. Ten eerste, keuzegedrag van patiënten voorspellen. Hiermee zouden suboptimale beleidsbeslissingen, gissen-en-missen implementaties en vraag-en-aanbod disbalansen voorkomen kunnen worden. Ten tweede, voorkeuren van patiënten valide en betrouwbaar meten. Hiermee zou de zorg beter op de behoeften van de patiënt afgestemd kunnen worden en daarmee therapieontrouw en verspilling in de gezondheidszorg voorkomen worden. Ten derde, alle baten van een gezondheidsinterventie meten. Hiermee zouden incomplete economische evaluaties in de zorg voorkomen kunnen worden. Ten vierde, het ontwikkelen van een ‘Full Health Technology Assessment’ raamwerk. Met dit raamwerk zou een eerlijke en transparante verdeling van schaarse middelen tussen de verschillende zorgdomeinen (preventie, genezing en zorg) mogelijk zijn. Dit raamwerk houdt namelijk rekening met alle kosten en alle baten van gezondheidsinterventies, waarin ook expliciet aandacht is voor patiëntvoorkeuren. Met het oplossen van dit viertal uitdagingen middels gedegen wetenschappelijk onderzoek wordt de weg vrijgemaakt om optimale beslissingen in de gezondheidszorg te bewerkstelligen voor zowel patiënt als maatschappij.

Symposium

‘Patient preferences in healthcare decision-making: from theory to practice’
11:30-15:10 hours

Het programma van het (Engelstalige) symposium onder leiding van prof.dr. Maureen Rutten-van Mölken (ESHPM) is als volgt:

11:30-12:30 hours: lunch
12:30-12:35 hours: welcome by prof.dr. Maureen Rutten-van Mölken (ESHPM; moderator)
12:35-13:05 hours: presentation I: 'Patient preferences and appropriate care' by prof.dr. Diana Delnoij (ZiN)
13:05-13:35 hours: presentation II: 'The patient voice in drug regulation, a European regulator’s perspective on patient preference studies' by prof.dr. Peter Mol (CBG/UMCG)
13:35-13:55 hours: coffee break
13:55-14:25 hours: presentation III: 'Comparing preference elicitation methods for their use in decision-making during the medical product lifecycle' by dr. Jorien Veldwijk (ESHPM)
14:25-14:55 hours: presentation IV: 'Self-interest, positional concerns and distributional considerations in healthcare preferences' by prof.dr.ir Caspar Chorus (TUD)
14:55-15:10 hours: closing words by prof.dr. Maureen Rutten-van Mölken (ESHPM; moderator)

Het symposium is ook online te volgen. Kijk het symposium hier.

Oratie

Het symposium is ter gelegenheid van de oratie van prof.dr. Esther de Bekker-Grob. Zij spreekt aansluitend haar rede ‘Met Zorg Kiezen’ uit bij de aanvaarding van de leerstoel ‘Gezondheidseconomie & Gezondheidspreferenties’. De plechtigheid begint om 16.00 uur in de Aula van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Klik hier voor link naar de livestream van de oratie.

Prof.dr. Esther de Bekker-Grob

Prof.dr. Esther de Bekker-Grob (1978) is hoogleraar Gezondheidseconomie & Gezondheidspreferenties bij Erasmus School of Health Policy & Management (ESHPM) van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zij is afgestudeerd in de gezondheidswetenschappen aan de Universiteit Maastricht in 2005. Vervolgens kwam zij in dienst van het Erasmus MC waarbij zij tot 2016 achtereenvolgens werkzaam was als promovendus, postdoc en universitair docent. In de tussentijd promoveerde zij in 2009 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op het proefschrift ‘Discrete keuze experimenten in de gezondheidszorg: theorie en toepassingen’. Sinds 2016 werkt zij bij ESHPM, eerst als universitair hoofddocent en recent als hoogleraar met als voornaamste aandachtsgebieden gezondheidseconomie en gezondheidspreferenties. Daarnaast is zij directeur van het interfacultaire ‘Erasmus Choice Modelling Centre’ (www.eur.nl/ecmc) en directeur bij de ‘International Academy of Health Preference Research’ (www.iahpr.org). Tevens is zij een Veni- en Vidi-laureaat van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

Iedereen is van harte welkom het (Engelstalige) symposium en/of aansluitende oratie bij te wonen. Op dit moment zijn er geen restricties op bezoekersaantallen en is iedereen dus van harte welkom het symposium en de oratie live bij te wonen. Ook kunnen de evenementen via livestream gevolgd worden. Heeft u interesse, meld u aan en geef ook uw voorkeur aan voor live aanwezigheid of livestream. Wij houden u daarna op de hoogte van de mogelijkheden.