Symposium: Partnership for Health System Sustainability and Resilience

Gebouw
Erasmus Paviljoen
Campus Woudestein
Meld je aan Voeg toe aan agenda

Het Nederlandse zorgstelsel staat alom bekend als één van de beste ter wereld. Maar zoals ook de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) concludeert, staat het net als andere zorgstelsels voor grote uitdagingen. De Covid-19-pandemie maakte duidelijk dat ingrijpen nodig is om zorg voor iedereen te kunnen blijven garanderen.

Het Partnership for Health System Sustainability and Resilience (PHSSR) is een wereldwijde samenwerking tussen universitaire centra, NGO’s en organisaties in de gezondheidszorg. Overal ter wereld wordt onderzocht wat er lokaal nodig is voor een gezond, toekomstbestendig zorgstelsel. In Nederland heeft Erasmus School of Health Policy & Management (ESHPM) in opdracht van AstraZeneca, Philips, KPMG en VGZ een dergelijk onderzoek uitgevoerd. PHSSR is een wereldwijde samenwerking tussen The London School of Economics, het World Economic Forum, AstraZeneca, Philips, KPMG, the Center of Asia-Pacific Resilience and Innovation (CAPRI) en WHO Foundation.

Hierbij is gebruik gemaakt van het overkoepelende PHSSR-raamwerk met zeven hoofdonderwerpen: bestuur van het zorgstelsel, financiering, personeel, medicijnen en technologie, levering van gezondheidszorg, volksgezondheid en duurzaamheid. Het belangrijkste doel van het PHSSR samenwerkingsverband is om met alle betrokken partners wereldwijd kennis op te bouwen en beleidsmakers en beslissers feitelijke beleidsaanbevelingen te geven om de duurzaamheid en veerkracht van zorgstelsels te verbeteren.

Op 30 maart 2023 presenteren en bespreken we de bevindingen en aanbevelingen van het recent afgeronde Nederlandse onderzoek.

12:00 - 13:00Inloop en lunch
13:00 - 13:05Welkom & overzicht programma door prof.dr. Marco Varkevisser (ESHPM)
13:05 - 13:45  Presentatie hoofdlijnen rapport door prof.dr. Erik Schut (ESHPM)
13:45 - 14:00 Aanbieding rapport en keynote door Ernst Kuipers (Minister van VWS)

Panelgesprek “Financiering & personeel” met:

• Arjan Ogink (KPMG)
  • Ad Antonisse (AstraZeneca)
  • Bas ter Weel (SER)
  • Jan-Luuk van Hoff (RVS)
  • Marc Pomp (Zelfstandig adviseur gezondheidseconomie)
15:00 - 15:30  Pauze
15:30 - 16:30 Panelgesprek “Zorgverlening & volksgezondheid” met:
  • Marjo Vissers (VGZ)
  • Anouk op het Veld (Philips)
  • Johan Rijneveld (NZa)
  • Lucie Peijnenburg (Patiëntenfederatie Nederland)
  • Johan Polder (RIVM)
16:30 - 16:45 Afronden
16:45 - 18:00   Borrel

Livestream

Dit symposium zal ook gelivestreamd worden. De stream zal op donderdag 30 maart om 13:00 starten en is te volgen via deze link. Achteraf kunt u hier ook het symposium terugkijken.

Deelname voor het symposium is gratis, maar aanmelden is verplicht.

Als u vragen of opmerkingen heeft kunt u een mail sturen naar communicatie@eshpm.eur.nl.