UITGESTELD: Zonder waarde geen zorg! Op zoek naar de meerwaarde van patiëntgerichte integrale zorg

vrijdag 4 dec 2020, 16:00 - 17:00
Inaugurele rede
Gesproken taal
Voeg toe aan agenda
prof.dr. Angelique Weel-Koenders
Prof.dr. Angelique Weel-Koenders

UPDATE: I.v.m. de maatregelen rondom het coronavirus is besloten de oratie uit te stellen naar 2021. We zullen u zsm op de hoogte brengen van een nieuwe datum en hopen u tegen die tijd weer live te mogen verwelkomen op onze campus.

Erasmus School of Health Policy & Management (ESHPM) en het Maasstad Ziekenhuis doen samen onderzoek naar de kosten van waardegedreven zorg, oftewel Value Based Health Care (VBHC). In het kader daarvan spreekt prof.dr. Angelique Weel-Koenders haar rede uit bij de aanvaarding van de leerstoel ‘Bewijsgestuurde waarde creatie in de patiëntenzorg’

In Nederland en tal van andere landen wordt Value Based Health Care (VBHC), ofwel waardegedreven zorg, gezien als stroming om de gezondheidszorg betaalbaar te houden met behoud van kwaliteit. De patiënt krijgt hierbij een centrale rol. Het uitgangspunt is dat er gestuurd wordt op de uitkomsten die er voor de patiënt toe doen. Door enerzijds de patiënten bij het zorgproces te betrekken, worden ze meer verantwoordelijk voor hun eigen ziekte. Anderzijds door op zorgverleners niveau uitkomsten te vergelijken kan ook de kwaliteit worden verbeterd. Zorgprocessen (lees kosten) dienen aan deze patiënt relevante uitkomsten gerelateerd te worden, idealiter over de gehele keten van 1e, 2e en 3e lijnszorg.

Dit betekent dat er voor de boordeling van de kwaliteit van zorg niet langer vertrouwd wordt op alleen structuur, proces en klinische uitkomsten. In plaats daarvan wordt de transparantie in patiënt relevante uitkomsten belangrijk. Dit is geen vanzelfsprekendheid want de organisatie van zorg is complex en de transformatie naar waardegedreven patiëntgerichte zorginstellingen raakt niet alleen zorgverleners maar ook patiënten, bestuurders, managers en de zorgverzekering instanties. Maar het begint in de spreekkamer.
Onderwerpen gerelateerd aan de transformatie naar een waardegedreven patiëntgerichte zorgverlening worden in deze oratie toegelicht. De ontwikkelingen op het gebied van VBHC leiden tot nieuwe urgente vraagstukken bij alle zorgpartijen. Er is behoefte aan kennis, onderwijs, toepassingen en een wetenschappelijke evaluatie van de VBHC-methode.

De samenwerking tussen het ESHPM en Maasstad Ziekenhuis kan dit versnellen. VBHC is ook de methode die het Maasstad Ziekenhuis (als lid van Santeon) hanteert voor de transformatie van de huidige zorg naar een waardegedreven patiënt georiënteerde zorg. Het Maasstad Ziekenhuis is een mooi voorbeeld van een waardegedrevenzorg ‘real-life laboratorium’ waar de komende jaren veel kennis en ervaring op het gebied van VBHC kan worden opgedaan.

Prof.dr. Angelique Weel-Koenders (1967) is bijzonder hoogleraar bij Erasmus School of Health Policy & Management (ESHPM) van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zij studeerde geneeskunde aan de Vrije Universiteit (nu: Amsterdam-UMC) en volgde de opleiding tot reumatoloog aan het Erasmus MC. In 2001 promoveerde zij op een proefschrift over osteoporose en behaalde haar MSc in de klinische epidemiologie. Zij is praktiserend reumatoloog in het Maasstad Ziekenhuis en heeft als bestuurder de portefeuilles wetenschap en VBHC. In het onderzoek houdt zij zich bezig met de bewijsvoering van waardegedreven patiëntgerichte zorg en, in het bijzonder, voor patiënten met inflammatoire artritis.

De plechtigheid begint om 16.00 uur in de Aula van de Erasmus Universiteit Rotterdam. De exacte invulling van de plechtigheid wordt later bepaald met inachtneming van de dan geldende regels rondom Covid-19. Er zal in ieder geval een live stream zijn om de rede online te kunnen volgen.

Heeft u vragen? Neem contact op via communicatie@eshpm.eur.nl.