Burn-out bij zorgverleners kan de zorg fataal worden

Pieter Vandekerckhove
ja

Steeds meer zorgverleners lijden aan burn-out, wat deels veroorzaakt wordt door onhandige elektronische medische systemen. Dit kan veranderen als zorgverleners ook zelf beter ondersteund worden om hiermee om te gaan.

PhD’er Pieter Vandekerckhove onderzoekt hoe participatory design eHealth kan verbeteren. Hij schreef hierover een interessant opiniestuk voor NRCLive. 'Het is natuurlijk lovenswaardig dat we proberen een goed functionerend eHealth systeem te ontwikkelen, maar het is al jaren duidelijk dat bepaalde nevenwerkingen van die systemen nefast zijn voor de zorgverleners. Bij veel artsen begint de frustratie hoog op te lopen. Het design van deze systemen zal drastisch moeten verbeteren. Ondertussen moeten we blijven investeren in het welzijn van onze zorgverleners zodat ze nog steeds voldoening kunnen vinden in hun werk en ziekte voorkomen.’

Het gehele opiniestuk is te lezen op de site van NRCLive: https://nrclive.nl/burn-out-van-onze-zorgverleners-kan-fataal-worden/.

Pieter Vandekerckhove is PhD student bij onderzoeksgroep Management & Organisatie van Zorgverlening (HSMO) aan Erasmus School of Health Policy & Management. Hij behaalde BSc en MSc diploma’s in de Wijsbegeerte en is ook een ex-kankerpatiënt (AYA). Hij ontwikkelde drie filosofische vaardigheden voor zorgverleners en patiënten (www.addperspective.com).