Een vaccinatieplicht in Nederland is mogelijk, maar “waarom zou je het willen?”

Foto van Martin Buijsen

Volgens Martin Buijsen, hoogleraar Gezondheidsrecht aan Erasmus School of Law, bestaat er juridisch gezien een mogelijkheid om in Nederland een vaccinatieplicht in te voeren tegen het coronavirus. In een interview met het Nederlands Dagblad licht Buijsen echter toe dat hij hier geen reden toe ziet en daarom ook niet verwacht dat dit in Nederland daadwerkelijk zal gebeuren.

Het Nederlandse en Europese rechtssysteem bieden aanknopingspunten voor een vaccinatieplicht, ondanks de schending van het recht op privéleven en lichamelijke integriteit, erkent Buijsen: “Grondrechten mogen ingeperkt worden, maar dat moet bij wet gebeuren. Verder moet er een legitiem doel zijn en moet een wet noodzakelijk en proportioneel zijn. Volksgezondheid is een erkend legitiem doel.”

Veel Europese landen, zoals Italië en Frankrijk, kennen al een vaccinatieverplichting voor ziektes zoals de mazelen en kinkhoest, maar Nederland niet. Dat is echter geen probleem, verklaart Buijsen: “Toch laat meer dan 90 procent van de [Nederlandse] ouders hun kinderen inenten tegen twaalf infectieziekten. Daarmee staat Nederland in Europa aan de top.”

Onnodig in Nederland

“Je ziet nu dat vaccinatie tegen Covid-19 alleen verplicht wordt in landen die een traditie van verplicht vaccineren kennen, zoals Italië en Frankrijk”, stelt Buijsen. De middelen voor zo’n verplichting zijn er in Nederland ook, maar de hoogleraar Gezondheidsrecht van de Erasmus Universiteit Rotterdam ziet hier geen reden toe: “Waarom zou je het willen? Honderd procent vaccinatiegraad is natuurlijk het beste, maar Nederlanders zijn al goed gevaccineerd tegen corona in vergelijking met inwoners van andere landen. Meer dan 85 procent van de volwassenen heeft twee prikken gehaald.”

Lees hier het hele interview in het Nederlands Dagblad.