ESHPM en het Nivel onderzoeken gebruik overzichtsrapportages calamiteiten in de jeugdzorg

Calamiteiten in de jeugdzorg hebben een grote maatschappelijke impact en brengen veel persoonlijke leed en onrust teweeg. Daarom willen toezichthouders dat er alles aan wordt gedaan om calamiteiten in de toekomst te voorkomen. Een van de manieren om dit te bereiken was het opstellen en verspreiden van overzichtsrapportages over calamiteiten.

Deze rapportages blijken, ruim vijf jaar na verschijning, maar weinig bekend te zijn in het veld. Dit blijkt uit onderzoek dat het Nivel in samenwerking met Erasmus School of Health Policy & Management (ESHPM) heeft uitgevoerd, in opdracht van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ).

Professionals in de jeugdzorg vinden het belangrijk om te leren van calamiteiten, ook van calamiteiten die zich bij andere organisaties hebben voorgedaan. Tegelijk blijkt dit lastig: de rapportages en de lessen uit eerder calamiteitenonderzoek staan – in de beleving van het veld – ver af van de dagelijkse praktijk.

Invoering Jeugdwet vroeg aandacht

In de interviews werden verschillende oorzaken genoemd voor de geringe bekendheid met de rapportages. Naast werkdruk werd de invoering van de Jeugdwet genoemd. Niet alleen vroeg dit veel tijd en aandacht van de organisaties in de jeugdzorg, ook heeft het veel veranderingen in de sector teweeggebracht. Door de ontstane ‘dynamiek’ raakte de herkenbaarheid van de calamiteitenrapportages ondergesneeuwd.

Lees verder op de website van het Nivel

Lees hier het onderzoeksrapport.