Hernieuwde samenwerking met Peking University

Groepsfoto China ESHPM Peking University
ja

De Erasmus Universiteit Rotterdam blijft samenwerken met Peking University. Dat hebben beide universiteiten afgesproken tijdens het bezoek van een Rotterdamse delegatie aan China. Erasmus School of Economics en Erasmus School of Law tekenden elk een eigen overeenkomst met de Chinese universiteit.

Collegevoorzitter Kristel Baele en President Lin Jianhua tekenden deze week een nieuwe Memorandum of Understanding, over de uitwisseling van studenten en onderzoekers tussen de Erasmus Universiteit en Peking University. Dat gebeurde in aanwezigheid van minister Bruno Bruins (medische zorg en sport).

Een delegatie van de Erasmus Universiteit onder leiding van Kristel Baele bezoekt tot en met 12 april China, als onderdeel een grote delegatie van kennisinstellingen onder leiding van minister Bruins. Tot de delegatie behoren ook prof.dr. Hans Severens, decaan van Erasmus School of Health Policy & Management (ESHPM), prof.dr. Fabian Amtenbrink, vice-decaan van Erasmus School of Law (ESL) en prof.dr. Onno Steenbeek (Erasmus School of Economics).

Risicobeheer

Naast de MoU ondertekenden de economische faculteiten van beide universiteiten en twee private partijen een onderzoekscontract op het gebied van risicobeheer (Risk Management). Verder verlengden beide rechtenfaculteiten hun samenwerking.

De eerste MoU tussen de EUR en Peking University werd in 2008 getekend. Daarna werd hij elke vijf jaar verlengd. Er zijn tot op heden vier overeenkomsten op facultair niveau:

1)         Guanghua School of Management met Rotterdam School of Management, Erasmus Universit (RSM): sinds 2008

2)         School of Medicine met Erasmus MC: sinds 2008

3)         School of Law met Erasmus School of Law: sinds 2009

4)         School of Economics met Erasmus School of Economics: sinds 2016

De Rotterdamse delegatie bezoekt in totaal acht partneruniversiteiten in China, een belangrijk land voor de Erasmus Universiteit.

Peking UniversityOpent extern (PKU) is een hoog aangeschreven universiteit, zowel binnen China (nummer 1 of 2 in rankings) als internationaal (plek 38 in QS ranking, plaats 27 in Times Higher Education Ranking). Peking University telt meer dan vierduizend wetenschappelijke medewerkers en ruim 30.000 studenten.