Hoe Rotterdams onderzoek bijdraagt aan de gezondheid van zwangere vrouwen in India

App Together for Her
Researcher Charlotte Dieteren at work in India

Elke dag sterven er rond de 810 zwangere of pas-bevallen vrouwen wereldwijd, vooral in landen met een laag en gemiddeld inkomen. Als deze vrouwen toegang zouden hebben tot de juiste informatie en zorg, zouden veel onnodige sterfgevallen voorkomen kunnen worden. Dat is precies waar het digitale platform en app Together for Her voor is opgezet: om de zorg voor zwangere vrouwen in India te verbeteren en hen te ondersteunen richting een gezonde levensstijl. Het Rotterdam Global Health Initiative van Erasmus Universiteit Rotterdam evalueert de effectiviteit van deze app.

Together for Her van Avegen geeft zwangere vrouwen in India informatie en steun die ze nodig hebben tijdens hun zwangerschap, bevalling en de kraamperiode. Dat gebeurt middels een digitaal platform en een app, waar de informatie is afgestemd op de zwangerschapsfase en de gezondheidstoestand van de vrouw. “Zo krijgt ze niet alleen betrouwbare informatie, maar ook informatie die relevant is voor haar specifiek, zodat zij de beste beslissing kan maken tijdens de zwangerschap op dat moment”, vertelt Sumiti Saharan, programme director Together for Her.

Projectgroup Together for her at work

Gedragsverandering

“Uit onze evaluatie blijkt dat Together for Her leidt tot een aanzienlijke toename van kennis over gezond gedrag en dat het ook daadwerkelijk leidt tot gedragsverandering.”, aldus Igna Bonfrer, assistent professor Health Economics en directeur van het Rotterdam Global Health Initiative (RGHI).

“We vonden echter ook ruimte voor verbetering. De informatie over borstvoeding zou bijvoorbeeld nog versterkt kunnen worden. Hiermee is deze samenwerking een mooi voorbeeld van de vele onderzoeks- en onderwijsactiviteiten van het RGHI netwerk op het gebied van zorgsystemen, ongelijkheden en sociale determinanten van gezondheid in lage- en midden inkomenslanden.”

Uitzonderlijke partner

“Ik denk dat we in de Erasmus Universiteit een uitzonderlijke partner hebben gevonden omdat zij als team enorm veel ervaring hebben met het meten van het effect van gezondheidsinterventies”, zegt Sumiti Saharan over de samenwerking.

Wil je meer weten over hoe het Rotterdam Health Initiative samenwerkt met partners in India aan Together for Her? Bekijk dan de onderstaande video waarin ook onderzoeker Charlotte Dieteren vertelt over hoe ze ter plekke onderzoek doet om Together for Her te verbeteren.

Samen werken aan de gezondheid van zwangere vrouwen in India met Together for Her

Rotterdam Global Health Initiative & Together for Her - Impact in Sight

Het Rotterdam Global Health Initiative (RGHI) is het multidisciplinaire wereldwijde onderzoeks- en onderwijsnetwerk op het gebied van gezondheid van Erasmus School of Health Policy & ManagementInternational Institute of Social Studies, Erasmus School of Economics en Erasmus MC. Door middel van ons onderzoek en onderwijs proberen we de ongelijkheid in gezondheid tussen en binnen landen te helpen verminderen, de leefomstandigheden van mensen te verbeteren en bij te dragen aan een effectievere en rechtvaardigere gezondheidszorg van goede kwaliteit wereldwijd.

RGHI werkt samen met de gemeente Rotterdam en de GGD Rotterdam, met vier internationale NGO's (Cordaid, KNCV TB Stichting, HealthNet TPO en AMREF). RGHI werkt ook samen op het gebied van wetenschappelijk onderzoek met het Instituut voor Volkshuisvesting en Stedelijke Ontwikkelingsstudies.