Hoe voorkomen we meer ernstige incidenten met verwarde personen?

'Maatwerk in plaats van protocollen'
Violet Petit-Steeghs

De verdachte van de schietpartij in Alblasserdam zocht al eerder hulp. Sinds de moord op Els Borst is veel geprobeerd. Wat is er nodig om herhaling te voorkomen? "Zorgverleners moeten protocollen kunnen loslaten", zegt universitair docent dr. Violet Petit-Steeghs.

In de 9 mei uitzending van EenVandaag vertelde dr. Violet Petit-Steeghs dat er meer nodig is om verwarde personen te helpen: "De samenwerking tussen zorgverleners, maar ook politieagenten loopt niet altijd even gemakkelijk. En daar speelt privacy een rol. En dat zorgt ervoor dat het moeilijk is om informatie tussen de verschillende zorgverleners te delen."

De uitzending is te bekijken op de website van EenVandaag.

Universitair Docent

Ook andere media besteden aandacht aan de schietpartij in Alblasserdam en doen een beroep op de expertise van Violet Petit-Steeghs: