Kijk ook naar opleidingen die minder voor de hand liggen

Esther Hoogendoorn (Healthcare Management-student)

Hoe meer je leert, hoe minder je weet. Dat besefte ik toen mijn afstuderen van de HBO-V in zicht kwam. Natuurlijk had de opleiding mij klaargestoomd om als verpleegkundige te starten, maar ik had meer dingen niet geleerd dan wel. Daarom ben ik de specialisatie tot oncologieverpleegkundige gaan doen. Maar ook daarna had ik voor mijn gevoel het eindstation nog niet bereikt. 

Verpleegkundigen brengen relatief veel tijd door met patiënten. Zij kunnen de spin zijn in het multidisciplinaire web rondom een patiënt. Het begon me op te vallen dat zorgverlening veel méér is dan het primaire frontstage proces aan het bed. Verpleegkundigen kunnen ook van waarde zijn bij het meedenken over beleidskwesties of kwaliteitsinitiatieven. Dit wordt door artsen al meer gedaan, maar het verpleegkundige perspectief wordt nog niet altijd benut. Het is juist belangrijk dat verpleegkundigen de ruimte krijgen en gemotiveerd worden om verder te kijken dan de primaire zorgverlening. Zo kunnen zij competenties ontwikkelen die een belangrijke rol kunnen spelen op andere plaatsen in het zorgproces. Dit draagt uiteindelijk weer bij aan de zorg die zijn verlenen.

Om meer te leren over de backstage van de zorg startte ik vorig jaar met de pre-master Gezondheidswetenschap, beleid en management in de gezondheidszorg aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. In september ben ik begonnen met de master Healthcare Management. Met welke wet- en regelgeving heb je te maken? Hoe komt beleid tot stand? Hoe lever je goede en veilige patiëntgerichte zorg en welke rol speelt innovatie daarbij? Dit lijken heel brede vraagstukken, maar het leuke is dat elke zorgverlener hier, bewust of onbewust, bijna dagelijks mee te maken heeft. Deze facetten zijn misschien niet direct zichtbaar wanneer je aan iemands bed staat, maar ze zijn onmisbaar voor het leveren van zorg.

Naast mijn studie werk ik als oncologieverpleegkundige op de afdeling Chirurgie. Het is ontzettend leuk om te merken hoe de theorie van de opleiding verbonden is met de praktijk. Zo worden theoretische concepten heel tastbaar en concreet. Dat maakt de combinatie van frontstage zorg verlenen en de backstage zorgprocessen zo interessant. Deze masteropleiding leert me om mijn dagelijks werk vanuit een ander perspectief te zien en te begrijpen.

Lijkt het jou leuk om verder te leren? Kijk dan ook naar de mogelijkheden die niet zo voor de hand liggen. Een specialistische afdeling binnen het ziekenhuis klinkt vaak als een logische vervolgstap, maar er is nog veel meer mogelijk. Met je diploma kun je veel kanten uit. Er valt altijd wat te leren!

Meer informatie

Dit artikel is overgenomen van Uit Ambitie, het wetenschapsmagazine van het Amphia Ziekenhuis.