'Kosten voor dure geneesmiddelen zijn vertwintigvoudigd'

Aleksandar Pasaric

Kosten in de gezondheidszorg zijn de afgelopen jaren explosief gestegen. Daarnaast is ook de manier waarop de farmaceutische industrie te werk gaat sterk veranderd. Met name de hoge kosten, van bijvoorbeeld medicatie, gaan niet onopgemerkt en leveren veel kritiek op. Prof.dr. Carin Uyl-de Groot van Erasmus School of Health Policy & Management reageert hierop.

Vijfsterrenhotels

Met de explosieve stijging van de kosten voor de gezondheidszorg in de afgelopen jaren groeit ook de kritiek op de farmaceutische industrie. Die zou vooral nieuwe en dure geneesmiddelen willen slijten om daar snel veel geld mee te verdienen.

“Sinds het jaar 2000 zijn de kosten voor dure geneesmiddelen vertwintigvoudigd. Waar we destijds een kuur van 1500 euro duur vonden, bestaan er nu medicijnbehandelingen van honderdduizenden euro’s, of zelfs een miljoen. Voor één patiënt,” aldus prof.dr. Carin Uyl-de Groot, hoogleraar zorgevaluatie aan de Erasmus Universiteit. Jarenlang was het gebruikelijk dat artsenbezoekers namens de farmaceutische industrie als stofzuigerverkopers langs de huisartsenpraktijken en ziekenhuizen trokken. Zij gaven de dokters uitleg over een medicijn, en als hij er vervolgens genoeg van voorschreef aan zijn patiënten, kreeg hij een nieuw koffiezetapparaat, of als hij zorgde voor héél veel omzet een uitnodiging voor een ’studiereis’ naar Zwitserland. “Dat waren reizen waarbij de ingevlogen artsen in vijfsterrenhotels op de skipiste werden ondergebracht en na het ontbijt even een praatje over een nieuwe pil kregen, om vervolgens met z’n allen op de berg mooie afdalingen te gaan maken,” vertelt een voormalige artsenbezoekster.

’Strak gereguleerd’

Maar de farmaceutische industrie veegt zijn kritiek van tafel. “Wij houden ons aan de gedragscode geneesmiddelenreclame,” aldus de woordvoerder van de Vereniging van Innovatieve Geneesmiddelen.

Farmaceutisch geneeskundige Henk Jan Out: “Hoofdpijnlobby? Wat is erop tegen om daar voorlichting over te geven? Het is allemaal zeer strak gereguleerd in de Wet op de Geneesmiddelenreclame. Het zijn de artsen die voorschrijven, niet de bedrijven.”

Prof.dr. Carin Uyl-de Groot noemt het vanuit commerciële overwegingen “op zich begrijpelijk” dat farmaceuten de grenzen opzoeken: “Ze nemen hierin alleen niet hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Als we dat als samenleving onwenselijk vinden, dan moeten we de wet aanpassen.”

Lees het volledige artikel op de website van de Telegraaf.

Dit is een ingekorte versie van het artikel dat op 2 oktober in de Telegraaf werd gepubliceerd. Lees het volledige artikel hier.