Leefstijlapps van zorgverzekeraars: tastbare beloning werkt het best

Veel zorgverzekeraars proberen klanten met leefstijlapps te motiveren om gezonder te leven. Apps die tastbare beloningen geven werken het beste, blijkt uit een rondgang van NU.nl met onder andere een bijdrage van gezondheidseconoom Bram Wouterse.

Aan het eind van het jaar stappen veel mensen over naar een andere zorgverzekering. Zorgverzekeraars proberen klanten op allerlei manieren te lokken, bijvoorbeeld met leefstlijlapps die je kunnen helpen om gezonder te leven.

De meeste van deze apps geven alleen virtuele beloningen voor gezond gedrag. Je krijgt dan voor een rondje hardlopen bijvoorbeeld een sticker of beker voor in een virtuele prijzenkast.

'Het is vooral marketing'

Gezondheidseconoom Bram Wouterse van de Erasmus Universiteit in Rotterdam vindt het opmerkelijk dat zo veel zorgverzekeraars leefstijlapps aanbieden: "Het is in mijn ogen vooral bedoeld als marketinginstrument. De basisverzekering is bij iedere verzekeraar gelijk. Met zo'n app probeert een verzekeraar zich te onderscheiden ten opzichte van concurrenten." Verzekeraars hebben in de ogen van Wouterse maar beperkte mogelijkheden om iets aan de leefstijl van klanten te doen. "Het zijn gewoon schadeverzekeraars die zo goedkoop mogelijk zorg willen inkopen. Het gezonder maken van klanten is niet de hoofddoelstelling."

Maatschappelijke rol van zorgverzekeraars

"De leefstijlapps leveren zorgverzekeraars geen financieel voordeel op", bevestigt Wouterse. "Dat komt door het Vereveningsfonds. Zorgverzekeraars met veel ongezonde klanten die meer zorgkosten maken, worden door het fonds gecompenseerd. Worden de klanten gezonder, dan krijgt de verzekeraar dus ook minder geld uit het risicovereveningsfonds." Toch denkt Wouterse dat een aantal zorgverzekeraars oprechte bedoelingen hebben met hun leefstijlapps. "Je kunt zo'n app ook zien als een vorm van zorg: daarmee help je mensen met bijvoorbeeld overgewicht om af te vallen."

Wilt u het hele artikel lezen, ga dan naar de pagina op Nu.nl.

Universitair Docent