Mag een werkgever ongevaccineerden weigeren?

Leasemaatschappij Leaseplan wil dat werknemers die niet gevaccineerd zijn, voorlopig thuis blijven werken. Dat kan juridisch niet door de beugel, zeggen de vakbonden en prof.mr.dr. Martin Buijsen, hoogleraar in gezondheidsrecht bij Erasmus School of Health Policy & Management.

Wie gevaccineerd is, is welkom op kantoor. Wie niet gevaccineerd is, werkt thuis. Het nieuwe coronabeleid van leaseautobedrijf Leaseplan doet veel stof opwaaien. Vakbond CNV vindt het ‘onacceptabel’. Volgens woordvoerder Jolanda van Zwieten komt het neer op een verkapte vaccinatieplicht voor werknemers, die indruist tegen hun recht op lichamelijke integriteit.

Leaseplan stelt dat werknemers niet verplicht zijn zich te laten vaccineren: ze kunnen ook thuis blijven werken. Medewerkers hoeven niet te bewijzen dat ze gevaccineerd zijn: het bedrijf gaat ervan uit dat medewerkers zich houden aan de regels. Leaseplan is zich bewust van de ‘juridische complexiteit en het gebrek aan een precedent’ van hun maatregel, zo stelt een woordvoerder in een reactie. “Maar de veiligheid van onze werknemers en hun families is onze eerste prioriteit.

Ook Netflix en drie reisorganisaties zouden ongevaccineerden weigeren

Het coronabeleid van Leaseplan, dat ruim duizend medewerkers heeft in Nederland, kwam maandag naar buiten in Het Financieele Dagblad. Die krant stelt dat ook op het kantoor van Netflix in Amsterdam geen ongevaccineerde medewerkers welkom zijn. Het bedrijf reageerde niet op schriftelijke vragen.

Begin deze maand werd bekend dat zeker drie reisorganisaties hun klanten en meereizende medewerkers vragen om zich te laten vaccineren. Ook haalde een Utrechtse dansschool het nieuws, omdat de eigenaar cursisten gaat vragen om een vaccinatiebewijs. Daar gaat het niet om medewerkers; de eigenaar werkt zelfstandig.

‘Te grote inbreuk op de persoonlijke levenssfeer’

Prof.mr.dr. Martin Buijsen, hoogleraar recht en gezondheidszorg aan de Erasmus Universiteit, vindt dat een cruciaal verschil. Volgens Buijsen is een vaccinatie als toegangseis voor kantoor een te grote inbreuk op de persoonlijke levenssfeer, die wordt beschermd in het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.

Grondrechten zijn volgens hem nooit absoluut. Bij een ‘niet-essentiële dienst’, zoals een dansles, kan een inbreuk op dit grondrecht volgens Buijsen eerder door de beugel: ook zonder salsa kun je verder met je leven. Maar de toegang tot werk is zo essentieel, dat een werkgever volgens Buijsen niet zomaar beperkingen kan opleggen – ook niet een verplichting tot thuiswerken. “Daarmee creëer je toch een soort tweederangs werknemers”, vindt hij.

Voor vaccinatieplicht ontbreekt een wettelijke basis

Beperken van de toegang tot iets essentieels als werk, kan volgens het Europees recht alleen op basis van een wet, stelt Buijsen. “Dat is wat bijvoorbeeld Frankrijk en Italië hebben gedaan, daar is een vaccinatieplicht voor werknemers in de zorg in nieuwe wetgeving vastgelegd”, zegt Buijsen. In Nederland ontbreekt zo’n wet.

Lees het volledige artikel op de website van Trouw.

Dit artikel werd op 30 augustus op de website van Trouw gepubliceerd.